Als megapixel maar een deel is uit een goede kwaliteit camera, waar moet je dan op letten?

ik hoorde dat de hoogste megapixel camera niet altijd de beste kwaliteit heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Reddie
12 jaar geleden
@RicardoT
Duidelijker kun je het niet uitleggen!
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie ook: http://hoedoejedat.be/fotografie/waarom-meer-megapixels-niet-altijd-beter-zijn

Het beste antwoord

Om eens een aantal punten te noemen:

--  Lichtgevoeligheid. Kun je bij weinig licht nog goede foto's maken, of krijg je dan heel ruisige foto's?

--  Vervorming. Zijn rechte lijnen ook recht op je foto, of ziet een vierkant er op jouw foto's uit als een kussen?

--  Gelijke belichting. Is de foto overal even helder, of wordt-ie in de hoeken donkerder dan in het midden?

--  Kleurechtheid. Komt rood over als rood, blauw als blauw, enzovoort, of heeft het toestel een kleurzweem?

--  Chromatische aberratie. Ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet. Als je een scherpe rand op je foto hebt, is die rand dan ook echt scherp, of zie je rare lijntjes, al dan niet gekleurd, die vlak langs die rand lopen?

--  Scherpte van de foto's. Zijn je foto's haarscherp, of blijven ze wazig, zelfs als je zo goed mogelijk scherpstelt?

--  De kwaliteit van de lichtmeting. Is die kwaliteit slecht, dan krijg je over- of onderbelichte foto's.

-- De kwaliteit van de autofocus. Stelt hij goed scherp, of zit hij er wel eens net naast?

-- De snelheid van de autofocus - hoe lang doet hij over het scherpstellen?

Sommige van die punten komen uit de lens, sommige uit het toestel zelf.

Nog wat punten die van belang zijn:

--  Is het toestel niet te groot of te zwaar? Het beste toestel is het toestel dat je meeneemt; een toestel dat je toch maar thuis laat liggen is automatisch een slecht toestel.

--  Kun jij het toestel bedienen? Een professionele camera vereist behoorlijk wat kennis.

--  Hoe lang gaan de batterijen mee?

--  Kan de camera tegen een stootje?

Een goede site om verschillende camera's op heel veel punten te vergelijken staat hieronder. Op die site staan zowel professionele reviews als veel gebruikerservaringen. Ze hebben ook forums waar je vragen kunt stellen en informatie kunt halen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

het scheelt ook wat voor lens je hebt