Green Screen: hoe zorg ik voor voldoende licht op het doek?

Hey,

Ik had een vraag over Green Screen.

Anderhalf jaar geleden heb ik 2 groene lakens van katoen gekocht, omdat ik wou filmen voor het doek en dan de achtergrond wou bewerken.

Ik heb al veel pogingen gedaan, maar ze mislukte.
Dit, omdat me doek niet goed genoeg belicht was, want je hele doek moet belicht zijn en er mag geen schaduw op komen.

Maar mijn raam kan niet meer open, dus er kan geen daglicht doorheen, en als ik me licht aan doe is niet alles belicht.

Hoe kan ik er voor zorgen, dat alles goed belicht is?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet veel vooruitgang in anderhalf jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult dus buiten moeten gaan filmen (gelukkig is het mooi weer), of extra lampen moeten kopen/huren/lenen.
Met alleen een (1) slaapkamerlamp zal het je niet lukken om gelijkmatig te belichten.

Het beste antwoord

Je kunt heel goedkoop een paar bouwlampen kopen. Met 2 tot 4 stuks kan je het doek heel egaal uitlichten.
Zorg bij het filmen dat het onderwerp ver van de achtergrond af staat. Zo kan de achtergrond heel egaal verlicht blijven. Zonder dat het licht op het onderwerp ook bij de achtergrond kan komen. En dus ook eventueel de schaduwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (1)

Ik heb onlangs ook wat met een greenscreen gestoeid.
Allereerst is de hoeveelheid licht niet het belangrijkste, maar de gelijkmatigheid van je belichting.
Zorg daarom voor meerdere lichtbronnen zodat je zo min mogelijk schaduwwerking hebt. Bij voorkeur lichtbronnen die allemaal dezelfde, goed gedefinieerde kleur (Kelvin) hebben.

De kleur groen is daarnaast ook belangrijk: het is denkbaar dat in het 'groen' van je lakens ook andere kleuren zitten, waardoor je software de kleur niet goed kan uitfilteren. Je kan je voorstellen dat 'lichtgroen' eigenlijk gekleurd wit is ...

Ten derde is de software (en met name de parameters die je instelt) heel belangrijk: kleur, bandbreedte, helderheid (ik weet niet meer hoe de schuifjes heetten) helpen je om de laatste vlekjes weg te werken, zonder dat er gaten in je acteurs komen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor. Ik vind dit een prima onderbouwd antwoord. Je krijgt zelfs meer informatie over hoe betere kwaliteit krijgt. En dan zo'n niet onderbouwde min. Ik vind eigenlijk als iemand een min geeft dat ie dan ook maar een reactie moet geven waarom ie die min geeft.
Dus van mij een onderbouwde plus.