Hoe heet de instelling van een camera waarbij de voorgrond van een foto scherp is, en de achtergrond wazig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.2K

Antwoorden (7)

Met kleine objecten fotograveren. Denk aan een bloem, insect etc. is het Macro stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiervoor moet je het diafragma instellen.

Een groot diafragma (laag getal) geeft weinig scherpte diepte.

De stand op de camera is A of Av bij de meeste camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een instelling met een beperkte scherptediepte. Dit doe je door scherp te stellen op hetgeen je scherp in beeld wilt hebben en dan vervolgens een zo groot mogelijk diafragma (zo'n klein mogelijk f- getal) te kiezen.

Wil je andersom alles scherp in beeld hebben dan kies je voor een klein diafragma (groot getal). Hier moet je echter op gaan letten dat je voldoende licht ter beschikking hebt anders krijg je een donkere foto (kun je soms oplossen door een langere sluitertijd te nemen, let dan weer op onscherpte door beweging).

Alles na te lezen op onderstaande site:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons werkt het oook met 'portrait' als stand, maar onze camera faalt we een beetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een automatische stand bedoeld. Dan zal de sport-stand het beste resultaat geven.
Deze stand wil namelijk altijd de snelste sluitertijd hebben en zal daarbij automatisch de diafragma in de grootste stand houden (klein F-getal).
En juist deze grote diafragma geeft je de kleinste scherptediepte vlak dus veel onscherpte op de achtergrond.

Dit effect wordt nog eens vergroot als je zoveel mogelijk uitzoomt, maar dit gaat vaak ten koste en zal de diafragma weer kleiner maken.
Ook helpt het als je zo dicht mogelijk op het onderwerp gaat zitten. En hierbij de afstand tot de achtergrond zo groot mogelijk is.
Ook zal je meer effect krijgen met een spiegelreflex camera, dus hoe groter de sensor dan is.

Met een compact camera is het verdomde moeilijk om een goede onscherpte te krijgen op de achtergrond. Daarvoor is de sensor te klein, kan de diafragma niet groot genoeg worden en kan je niet zoomen zonder dat die diafragma weer kleiner wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste camera's zit er in de zogenaamde "pret" standen wel één die "sport" heet, vaak met een hardloper erbij. In deze stand zal de camera kiezen voor een zo groot mogelijke lensopening, met een zo kort mogelijke tijd. Als je dan scherp stelt op iets vlakbij, zal de voorgrond scherp worden, terwijl het verder weg waziger zal worden. Houd er echter rekening mee dat veel objectieven tegenwoordig niet zo bijster licht sterk zijn, m.a.w. een niet zo erg grote opening hebben, waardoor het effect vaak niet erg duidelijk is. Ben je de gelukkige bezitter van een DSLR met een 2,8 of nog lichtsterker objectief, dan kun je leuke dingen doen met deze stand.
Op bijgevoegd plaatje heb ik scherpgesteld op de onregelmatigheid in het glas. door de grote hoeveelheid licht (en weinig bij me om te compenseren) toch nog diafragma 8, dus niet zo heel groot, maar wel 85 mm brandpunt, halve meter van het raam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet scherpte diepte en dat krijg je het snelst bij een lichtsterke instelling van het diafragma van de lens bv 1.8. Daarvoor heb je dus een camera nodig waarbij je handmatig het diafragma (de lensopening) in kunt stellen.