Welk objectief heb ik voor de Nikon d7000 nodig ,om ver mee in te zoomen en heel scherp?

Nou heb ik de Nikon d7000 met een basis lens(pas), die dus totaal niet ver inzoomt. Ik zou een lens willen die enorm ver kan inzoomen en scherp zoals voor vliegende vogels of een konijn die snel weg schiet. Welke heb ik dan nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.2K

Het beste antwoord

Nikkor 80-200 F2.8 of Nikkor 70-300
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

300-500 mm

Maar denk maar niet dat je met deze super-tele lens snel kunt werken. Want ze zijn te zwaar om ermee te werken. Wel vanaf statief, dus dan moet je gedult hebben dat die konijn komt.

Anders de 70-200mm, 18-200mm lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wachten is dan ook wel leuk vind ik, het moet niet te makkelijk gemaakt worden!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen best wel frusterend als je net konijntje ziet weglopen en je dus net te laat bent.
Maar goed, al het begin is moeilijk
Het beste kun je een niet te lange zoomlens gebruiken.
Bij langere lenzen moet je op statief werken om de scherpte te houden, dus wat je wint met de langere brandpuntsafstand verlies je weer doordat je beeld meer trilt bij een langere lens als je uit de hand fotografeert.
Vliegende vogels krijg je helemaal niet in beeld met een lange lens, eer je de vogel in beeld zou hebben is hij allang uit het zicht verdwenen; je ziet met zo'n lange lens maar een klein stukje van de hemel en daar zit die vogel nou juist nooit in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel verschillende lenzen waarmee je ver kunt inzoomen, van verschillende kwaliteiten. De lenzen worden echter steeds duurder naar mate je er verder mee kunt inzoomen. Sigma en Tamron maken ook lenzen die passen op je Nikon, en zijn vaak wat goedkoper dan lenzen van Nikkor. Vaak zie je dit wel weer terug in de kwaliteit.

Een van de beste telezoomlenzen van Nikon is de Nikkor 70-200mm. f2.8, maar dat is een erg duur objectief voor professionals. Ik vraag me af of dat is waar je naar op zoek bent.

Voor de scherpte is het veel belangrijker om je sluitertijd in de gaten te houden. Des te verder je inzoomt, des te gevoeliger je bent voor trillingen van de camera. Je moet dan een statief gebruiken of kiezen voor een korte sluitertijd om toch scherpe foto's te maken. Een handig ezelsbruggetje is de brandspuntafstand: gebruik je een lens van 300mm, dan gebruik je een sluitertijd die hoger is, bv. 1/500 sec. en dus niet 1/250. Er moet dan wel genoeg licht zijn.

Op www.dpreview.com staan verschillende reviews van lenzen, ook op http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm staan goede reviews.

Je kunt ook een teleconverter gebruiken, die 'verdubbelt' je lens, een 200mm. is dan een 400mm. (Er zijn er ook van 1,6x) Goede teleconverters kosten een paar honderd euro en ze kosten ook licht, je zult dus genoeg licht moeten hebben of een groter diafragma moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een teleconverter is op een Nikon slechts zéér beperkt inzetbaar, slechts enkele objectieven zijn bruikbaar, je moet n.l. op een minimale lichtsterkte van 5,6 uitkomen, en dat beperkt je naar twee kanten: weinig objectieven die 2,8 als maximale opening hebben, en 5,6 is weer snel te weinig lichtsterk dat je nog dit soort opnames kunt maken (je moet ook nog extra diafragmeren voor de nodige scherpte). Eigenlijk is de enige optie een F4-500mm Nikkor, een vast brandpunt dus (evnt. F4-600mm), maar ga dan maar even sparen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Je stipt een aantal zaken aan die nog niet eerder door een van de andere antwoord gevers is genoemd. Prima dus.
Ik wil helemaal niet vervelend doen, maar waarom heb je een D7000 gekocht als je deze vraag hier moet stellen. De D7000 is een semi professionele camera, en eigenlijk alleen geschikt voor mensen met (veel) ervaring.
Maar evengoed: heb je de 18-105 of de18-55 erbij? Om ver in te zoomen moet je dus een flink langere toeter hebben, en als je dan in de Nikon catalogus kijkt, heb je niet zo heel veel keus. Zeker niet als het dan ook nog om de door jou gegeven onderwerpen gaat. Nikon heeft een 70-300. redelijk snel van scherpstellen, maar weinig lichtsterk, en 300 is voor bewegende vogels en konijnen eigenlijk niet lang genoeg, kijk maar naar bijgevoegd voorbeelden, vanuit de beschutting van een caravan 300mm. Als je echt dit soort opnames wil maken met grotere kans op scherpe beelden blijft alleen de F4 200-400 mm Nikkor, Sigma heeft ook nog een lichtkanon in de vorm van een 2.8 200-500, maar met een prijskaartje van 14·000,- euro wat aan de dure kant.

Toegevoegd na 19 minuten:
De plaatjes laden bij mijzelf niet erg snel snel, maar ze zitten er wel.

Toegevoegd na 22 uur:
dit is dus met de D7000 en de Nikkor 70-300 AF-S VR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SIGMA DG 50-500MM F/4.5-6.3 APO OS HSM lijkt me een goede keuze! waarschijnlijk komt die niet meer van je body af :-) voor 1350,-- euro heb je een een ongelovelijk groot bereik! Of je foto's scherp zijn, ligt meer aan de fotograaf! F4.5 heeft wel wat licht nodig, en met 500 mm kan je niet alleen op je beeldstabilisator vertrouwen, een vaste hand/statief een kwak licht en de juiste sluitertijden zijn minstens zo belangrijk dan duur speelgoed ;-) om scherpe fotos te maken

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt het zelf al: een kwak licht nodig, Die 6.3 bij 500mm wordt je niet echt blij van. Wat de vraagsteller wil, is een lens die wel veel licht doorlaat, dat is juist de bottleneck. hij wil zo'n konijntje kunnen kieken, en die laten zich alleen zien in de schemer, en aan bosranden, waar het ook al niet overloopt van licht.