Een slr camera met of zonder lens kopen?

Ik wil graag een spiegelreflex camera kopen; kan ik dan beter een camera kopen met een standaard lens 18-55mm ? Of kan ik beter alleen de body kopen, (meestal scheelt dat 75 euro), en dan een aparte , betere, lens kopen?

İk wil portretfoto's en korte filmpjes maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze opmerking raakt kant nog wal.

Antwoorden (6)

Je keuze hangt vooral af van je ervaring, en een beetje van je budget.

Zo te lezen heb je nog weinig ervaring met het fotograferen met een spiegelreflex - maar dat kan ik mis hebben.

Ik had ook niet veel ervaring toen ik mijn digitale spiegelreflex kocht. Daarom heb ik eerst twee eenvoudige "kitlenzen" gekocht: 18-70 en 70-300 mm. Niet de hoogste kwaliteit, maar goed genoeg om heel aardige foto's te maken.

Dat geldt zeker als je de mooiste foto's, waar je echt aandacht aan wilt besteden, nabewerkt met software die kan corrigeren voor de eigenaardigheden van die specifieke lezen. Vervormingen, vignettering, chromatische aberratie - het wordt grotendeels weggecorrigeerd.

Met die eenvoudige lenzen kun je ervaring opdoen. Pas met die ervaring weet je waar jouw voorkeur naar uitgaat. Bijvoorbeeld of je een lichtsterke lens nodig hebt, of dat dat niet zo belangrijk is voor de omstandigheden waaronder jij fotografeert. En of je een zoomlens nodig hebt, of dat je genoeg hebt aan (bijvoorbeeld) twee lenzen met elk een vaste brandpuntsafstand. Voordeel van dat laatste is dat die lenzen van betere kwaliteit zijn dan zoomlenzen, goedkoper, lichtsterker, en lichter in gewicht. Nadeel is dat je zult moeten zoomen met je voeten.

Dus als je nog niet zoveel ervaring hebt, kun je het beste een eenvoudige standaardlens kopen. Die is goed genoeg voor de meeste omstandigheden, en je kunt eerst ervaring opdoen voordat je de "echte" lenzen koopt. Zo voorkom je dat je een miskoop doet.

Heb je al wel ervaring, dan laat je die standaardlenzen natuurlijk liggen, en koop je meteen precies de lenzen die je wilt hebben.

Aangezien je deze vraag stelt, denk ik dat je niet zoveel ervaring hebt, en dus beter voor de standaardlens kunt gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb bijna geen ervaring. Ik begrijp volgens mij niet helemaal hoe ik rekening moet houden met brandpuntafstanden enz. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Cryofiel
12 jaar geleden
Graag gedaan! Tip: oefenen, oefenen, oefenen. Altijd je camera bij je hebben, en foto's maken, gewoon tijdens je normale activiteiten. Daarnaast een paar keer een speciale "oefensessie" houden. Fotografeer een auto, of een persoon, vanaf verschillende afstanden, met verschillende brandpuntsafstanden. Voor zo'n "oefensessie" wel opschrijven wat je doet, anders ben je het snel vergeten. Dan de resultaten bekijken, en ervan leren. En natuurlijk veel informatie lezen op Internet. Je kunt er hele cursussen vinden over brandpuntsafstanden, scherptediepte, invulflitsen, lichtmeting, diafragma, enzovooer (en nu heb je meteen een aantal bruikbare zoektermen...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je super antwoord! Ik gebruik deze app via mijn mobiel en weet niet hoe je een plusje moet geven want anders kreeg je er 10 van mij! Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef dat plusje wel!
De lenzen die bij de camera kits worden geleverd zijn van een goede kwaliteit. Als je van plan bent om portret te gaan schieten dan is de 18/55 prima. Voor de 75 euro wat je uitspaart heb je geen betere vervanger dan die bij de kit wordt geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt een digitale spiegelreflex camera kopen (neem ik aan) waarmee je portretfoto's en filmpjes kunt maken.

Dat zijn twee nogal uiteenlopende gebieden.
Met name voor filmpjes is een hoge lichtsterkte van het objectief, de lens, erg prettig. Je kunt dan namelijk je scherpte diepte zoveel mogelijk behouden, wat het filmen van bewegende onderwerpen makkelijker maakt.

Mijn ervaring is het dat de Canon kit-lenzen slechter zijn dan de objectieven die Canon op een compact camera als de PowerShot zijn.

Naar mijn mening kun je dan ook beter, als het een Canon wordt, de body los kopen en zelf een objectief selecteren dat je er bij neemt.

ALS het Canon wordt EN je hebt geen super ruim budget maar wel een auto, dan raad ik je aan naar foto-konijnenberg.nl (maar dan real-life) te gaan en daar een tweede hands combinatie aan te schaffen, of 1 van de 2 nieuw en de ander "occasion".
Konijnenberg geeft daar gewoon garantie op, dus voor een miskoop hoef je niet te vrezen.

http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/40488/spiegelreflex.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een reden om wel een goed objectief te kopen:
een goed objectief behoud een zekere inruilwaarde.
En daar heb je zeker bij Konijnenberg heel veel voordeel van. Als je er netjes mee bent geweest en afhankelijk van het merk en de kwaliteit toch wel gauw 150 euro.
Een kitlens levert je aan inruilwaarde misschien 25 euro op. Niet echt de moeite.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik lees nu in je reacties op andere antwoorden dat je niet veel ervaring hebt met fotografie en "filmen".

Dan is een DSLR die kan filmen misschien wel een beetje te veel van het goede voor je. Wat uitgaven betreft bedoel ik. Maar goed, dan merk je dan wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar een camera op zoek gaan die een kit-lens van 18-135mm erbij heeft. Daar heb je meer aan. Momenteel zou ik geen geld steken in een nieuwe lens, voordat je zeker weet welke lens je wilt en welke richting je op wilt gaan met de fotografie.

Ga pas over minimaal een jaar nadenken over een andere lens. Misschien wil je dat helemaal dan nog niet.
Voor nu eerst maar gaan fotograferen met je nieuwe camera, leer je materiaal kennen en dan weet je daarna precies wat je wilt en nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat niet weet betekent het dat je nog veel fotografie ervaring op moet doen! Je kunt dan in eerste instantie veel beter een camera kopen zoals een Canon SX30IS (of voorlopers SX20IS of SX10IS). Je bent dan veel goedkoper uit en kunt na een jaar veel beter beoordelen wat je met een SLR zou willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk vind voor portretfotografie de 55-200mm een prima lens omdat je hierdoor heel goed de persoon scherp kunt stellen en de achtergrond waziger is dan en dat vind ik persoonlijk mooi bij portretfotografie maar daar a je al, dat is een mening....De foto is een voorbeeldje met wat ik bedoel, het koppie is vrij scherp en het lijfje wat waziger. Het is niet een goede foto, maar ik heb net al mijn foto's van de laptop gehaald en deze is de nieuwste met het effect wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het wazig maken van de achtergrond heeft veel meer met je diafragma-mogelijkheden te maken dan met je zoom-mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok