wil graag een "professionele" camera, niet te ingewikkeld. bijv; scherpbijstellen handmatig EN auto, goede zoom. Tijfel tussen canon en nikon. Tips?

Toegevoegd na 2 uur:
gaat om een spiegelreflex camera

Toegevoegd na 16 uur:
wil voornamelijk gebruiken op safari reis, dus natuur fotos, beweging, panorama en idd het meezeulen. Dacht zelf aan canon 550D. Maar begreep al dat een extra lens een must is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is professioneel?
Een dslr?
Film? Foto?
Budget?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
With canon you can
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
With Nikon :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...too

Het beste antwoord

In alle voorgaande reacties zitten goede tips.
Specifiek op de dingen die jij zegt te willen gaan doen met deze camera nog dit.

- safari betekent hitte en zon ? Dan moet je kleine (snelle) sluitertijden hebben om niet overbelicht te raken, of je diafragma goed klein kunnen zetten. Klein diafragma levert hoge scherptediepte op en daardoor meer delen van de foto scherp in beeld.
- safari betekent ook veel onderwerpen op grote afstand maar wel graag goed in beeld. Dat betekent dan weer teleobjectieven, of telezoom objectieven.
Je kunt ze 2e hands (maar perfect !) kopen, je kunt ze huren. Inderdaad: Konijnenberg.

- teleobjectieven betekent al heel snel flink wat gewicht, dus statief mee. (Huren, 2e hands, nieuw wat je wilt).
Zorg dat ie het gewicht met gemak aan kan. Als de terreinwagen dan hobbelt terwijl je in de bak staat te fotograferen dan knakt je statief niet meteen.

- natuurfoto's en panorama betekent allebei zo veel mogelijk detail. Dus ik denk dat je geen gecropte sensor moet hebben.

- beweging: van wat ? een huismus (akelig snel beest) heeft een sluitertijd van 1/3000 seconde nodig om midden in de beweging te bevriezen. Hoe groter het dier hoe trager het wordt.

- meezeulen: neem een statief mee. En zorg voor een hele stevige rugzak waar in ieder geval je body en objectieven in kunnen.

Nou denk je misschien "O jee, veel te ingewikkeld", maar dat valt erg mee als je bv de camera op automatisch zet en je objectief zelf laat scherpstellen op een door jou aangewezen punt, en de stabilisatie *aan* zet.
Dit geldt zo voor de Canon. Maar full size sensor brengt je bij de EOS 5D of 1D. En dat zijn de zware jongens en idem meisjes.

Nog 2 tips dan:
Koop je apparatuur zeker 1 maand voordat je weg gaat zodat je er thuis nog mee kunt experimenteren.
En neem je handleiding mee op reis.

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja; ALS je er een Canon EOS 5D of 1D van maakt is het bijna heiligschennis wanneer je ze op "automatisch" zet.
Dus probeer zo snel mogelijk voldoende onder de knie te hebben om hem of haar van de automaat af te halen.
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super bedankt! het is vandaag een canon 550D geworden ;-). Voorlopig zal het eerst hobby fotografie worden en idd heb hem ruim voor de reis gekocht, want wist al dat het niet al te gemakkelijke toestellen zijn, als je er nog nooit mee gefotografeerd hebt. Heb vandaag al een beetje zitten frutten, maar jeeemiggg wat een verschil met een gewone digitale camara. ben er zeer blij mee, en al helemaal enthousiast om veel te leren!

Andere antwoorden (6)

Als je een goeie makkelijke camera wil moet je voor de canon powershot sx30 is gaan, 14 mp, 35x zoom enzovoort.
Wil je een spiegelreflex? Dan kun je haast geen miskoop doen, met iedere canon of nikon zit je dan goed, dan gaat het om je wensen en budget, weet alleen wel dat voor goede foto's je bij een spiegelreflex aan de kitlens( de lens die je bij de camera krijgt) niet genoeg hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie Canon Powershot SX30 IS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks!! ging idd om een spiegelreflex camera, na wat vergelijkingen kwam ik uit op een canon D550. Zijn dure grapjes allemaal dus wil geen "miskoop" doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, het hoeft niet zo duur hoor, ik weet niet wat jouw eisen en ervaringen zijn, maar aan de 1100D en de 500D hebben veel mensen genoeg, en die zijn veel goedkoper.
Uiteindelijk kun je beter een dure lens hebben met een standaard boddy, dan een goekoop lensje op een dure boddy(behalve als je sport wil fotograveren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraagt wel om een "professionele"camera.
De beste tip die ik je kan geven, is eens goed rond te kijken op vergelijkings- en reviewsites.

Ik bedoel, ik kan jou wel tips geven, maar die geef ik vanuit *mijn* fotografie-ervaring en *mijn* voorkeuren. Jouw ervaring is heel anders, en jouw voorkeuren zullen heel anders zijn dan de mijne.

Heel uitgebreide reviews en besprekingen van heel veel camera's vind je op dpreview - zie onderstaande link. Het zal wat tijd kosten, maar ik denk dat je daar goed kunt ontdekken welke camera het beste aan jouw wensen voldoet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tip, al gedaan maar wordt niet goed van de "overflow" aan info op internet, zou graag van een aantal opties "uit ervaring" lezen en die zou ik dan willen vergelijken. het personeel in winkels kijkt vaak naar "hun provisie" en ander personeel weet vaak van geen toeten bellen en blazen, en lezen op wat op papier staat, tha zover kom ik ook nog wel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, wat wil je? Wat is je budget? De dingen die je noemt, dat kan ELKE spiegelreflex. Als je een beginner bent, is dus alles goed. In dat geval kies je je budget, en koop je de eerste camera die daarbinnen valt. Als je al ervaring hebt, weet je bijvoorbeeld al wat voor jou belangrijk is. Wil je panoramafoto's maken? Dan is een lens belangrijk die niet vervormt aan de randen, en die niet donkerder wordt aan de randen (vignettering). Wil je sportfoto's maken, dan heb je een camera nodig die ook aan heel weinig licht nog genoeg heeft om ruisvrije foto's te maken (want: met een korte sluitertijd komt er maar weinig licht binnen, zeker wanneer je in een sporthal fotografeert). Dan is een (duurdere) camera full-frame-sensor misschien nuttig. Wil je natuurfoto's maken, dan is een zo groot en lichtsterk mogelijk tele-objectief van belang, evenals een camera die tegen vocht kan en die niet teveel herrie maakt bij het afdrukken. Dat zijn dingen die alleen jij weet. Als je jouw overwegingen toevoegt aan je vraag, kunnen wij beter met je meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reactie op: Wil je natuurfoto’s maken, dan is een zo groot en lichtsterk mogelijk tele-objectief van belang, evenals een camera die tegen vocht kan en die niet teveel herrie maakt bij het afdrukken. voornamelijk binnen deze opties, wat kun je aanraden? dacht zelf nl aan een canon 550D
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat ligt aan je budget. Ik heb zelf een Nikon D700. Die heeft van zichzelf (door de sensor) al een veel hogere lichtgevoeligheid dan andere camera's, en ook nog eens veel minder ruis dan andere camera's. Met zo'n body had ik al heel wat gewonnen. Dan nog een goed objectief erop en je kunt lekker veel licht vangen.
Elke spiegelreflex voldoet voor jou. Neem er een die in je budget valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gdanonym opmerkte, elke spiegelreflex voldoet in principe!
Stel jezelf eens de vragen, wat is mijn maximale budget. Wat wil ik gaan fotograferen, welke groeimogelijkheden wil ik, hoeveel gewicht vindt ik nog fijn om rond te zeulen, welke kwaliteit wil ik bereiken, welke gear wil ik naast mijn camera en glaswerk nog meer erbij. Dat zijn belangrijke overwegingen!

Misschien wil je de antwoorden op deze vragen delen, dan kunnen de GV'ers ook nog een beetje met je meedenken.

Ken Rockwell heeft een zooi bruikbare reviews van Nikon en Canon spul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is op zich goed, maar de opmerking over Ken Rockwell raakt kant nog wal, de man vind alles goed, zonder op de techniek in te gaan en de problemen te bespreken die zich soms (vaak) voordoen. Beter niet als leidraad gebruiken. Op http://www.photozone.de/dslr_reviews vind je wel van een aantal camera's zinnige reviews, maar helemaal up to date is ie niet, wel voor objectieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een professionele camera heeft de vraagsteller niet veel te zoeken op die site. Voor de lenzen wel, echter een beetje, want de reviews zijn vrij summier.
Verder mag geen enkele review doorslaggevend zijn, enkel je eigen ervaring met de gear.
Het is al gezegd, elke camera van Nikon (mijn voorkeur) en Canon is prima, alleen de kitlens zal problemen kunnen geven met handmatig scherpstellen, tenzij je een kit koopt van Nikon met de 18-105 lens, die heeft een prima systeem.
Kijk eens rond bij
http://www.kameraexpress.nl/ of http://www.fotokonijnenberg.nl/
Beiden hebben leuke prijzen en goede service.
Als je echter je vraag doorleest zie je een tegenstrijdigheid, je wilt een "professionele" camera, die niet te "ingewikkeld" is. E.e.a. sluit elkaar eigenlijk uit, een professionele camera is per definitie een ingewikkeld apparaat, maar ik denk dat je een camera bedoelt waarmee je goede foto's kunt maken, en dan kloppen de antwoorden van mijn voorgangers en dat van mij wel.

Toegevoegd na 4 uur:
Op safari. Dus een reis die je waarschijnlijk maar één keer maakt. Dan moet je dus extra goed kijken wat je doet. Je zult zéker een telezoom erbij moeten hebben, anders zit je straks met allemaal plaatjes van: dat daar zijn een kudde olifanten, ja kijk maar goed, 't is wel klein, maar ik had geen telelens.....
Ik weet niet wanneer je die reis gaat ondernemen, maar zorg dat je eerst al wat met je camera en objectieven gespeeld hebt, voordat je op reis gaat, en zorg voor voldoende geheugenkaartjes en een back-up mogelijkheid. (ik laat altijd de foto's op het kaartje staan, als het vol is pak ik een nieuwe, de kaartjes bewaar ik met foto's erop in de lock stand, prima eerste back-up. Ze kosten bijna niks)
En inderdaad, het wordt zeulen, voordeel is echter dat je dan wel met foto's terugkomt, en niet met kiekjes! Succes en een fijne reis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je uitleggen waarom een kitlens problemen zal geven met handmatig scherpstellen? Op elke lens zit toch zeker een a/m switch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kitlensjes hebben een minuscule scherpstelring, die helemaal vooraan het objectief, direct achter de zonnekap zit, zodat je die bijna niet kunt bedienen.
zou voor de Panasonic Lumix DMC-FZ45EG-K Digitale camera - compact - 14.1 Megapixel - 24 x opt. zoom gaan.

bevalt mij al tijdje prima... goede lens Leica.. goede zoom (minimaal 18x tot 24x...)