Waarom krijg je als je een foto van de zon trekt bij sommige camera's, in het midden een zwarte stip?

http://www.google.be/m/search?site=images&source=mog&hl=nl&gl=be&client=safari&q=black%20dot%20sun&sa=N#i=13

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.5K

Antwoorden (3)

Het Internet staat vol met tegenstrijdige verhalen over het fotograferen van de zon en de mate waarin het slecht zou kunnen zijn voor je camera. Over de door jou geconstateerde zwarte stippen is het volgende te zeggen:

Spiegelreflexcamera's kunnen probleemloos een foto van de zon maken. Het zijn namelijk de spiegel en de sluiter samen die de fotochip net zo lang beschermen totdat de foto wordt genomen. Op het moment dat de afdrukknop wordt ingedrukt, klapt de spiegel weg en gaat de sluiter open, valt het licht op de chip en wordt de foto gemaakt. De chip wordt dus door 2 camera onderdelen beschermd.

Echter bij compactcamera's is er geen spiegel en valt het licht direct op de sluiter totdat deze open gaat om de foto te maken. De sluiter is de zwakke schakel; de sluiters van sommige (oudere) toestellen sluiten niet goed genoeg. Als je dan als fotograaf je camera op de zon richt en het licht valt op de niet goed sluitende sluiter, dan wordt de chip al zonlicht blootgesteld voordat de foto wordt gemaakt. Dit gaat net zo lang door totdat de foto wordt gemaakt (sluiter gaat dan helemaal open). Als de zon heel fel is, kan het zijn dat hij de chip intussen heeft beschadigd doordat er al enige tijd licht door de slecht sluitende sluiter is gevallen. De beschadiging wordt zichtbaar doordat de "dode pixels" van de chip geen licht meer opnemen en een zwart plekje laten zien.

De plaatjes op deze site maken duidelijk waarom een camera met spiegel (de spiegelreflexcamera) dit probleem niet heeft (spiegel houdt het licht helemaal weg bij sluiter en chip totdat de foto wordt gemaakt), terwijl een compact camera met een niet goed sluitende sluiter dit probleem wel kan hebben (het licht valt dan continu door de net niet goed sluitende sluiter op de chip).

http://www.heinpragt.com/fotografie/werking_van_de_digitale_camera.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee zou je kunnen verklaren waarom er midden op elke foto een zwarte stip komt, ook als de zon boven het midden staat. Zo'n gaatje in het midden van de sluiter is ook echt in het midden. Snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten sluiters, elk vaak met zijn voor en nadelen. http://en.wikipedia.org/wiki/Leaf_shutter#Leaf_shutters Maar het is niet noodzakelijk zo dat je compact camera een sluiter heeft! om productiekosten te drukken of om het productieproces simpeler te maken bevatten sommige toestelen GEEN sluiter! De sensor word dan enkel een bepaalde tijd geactiveerd. (vb. 1/100sec. beelden registreren)
dan is er helemaal niets wat de sensor beschermt als je hem naar de zon richt. zonder te beweren dat het fotograferen van de zon slecht zou kunnen zijn voor je camera. een (goede) lens is trouwens ontworpen om het licht dat binnenvalt gelijk te verdelen (niet zoals een vergrootglas, wat dan wel schade kan aanrichten een (minder goede) lens verdeelt het licht niet gelijk en geeft dan Vignetting
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering Tenzij je met lasers in je camera gaat schijnen of het licht van een vergrootglas op je sensor gaat schijnen zal de schade aan je sensor verwaarloosbaar zijn.
de zwarte stip die je ziet is een gevolg van overbelichting, maar zo zwaar overbelicht dat het toestel de waardes niet meer kan registreert. Gevolg... een zwarte stip of soms een streep.

0 = Zwart
255 = Wit

Door enorm zwaar licht in het beeld te krijgen gaan sommige pixels op je sensor (diegene die op dat moment vb. de zon in beeld hebben/waarnemen) een lichtwaarde ontvangen die buiten het hun bereik valt. sommige toestellen weten niet wat hiermee te doen en zullen alle pixels die een waarde buiten bereik hadden aanzien als 0, dus zwart

dit noemt men Solarisatie

http://en.wikipedia.org/wiki/Solarisation#Solarization_in_digital_media
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar pas op met een spiegelreflex zonder UV filter.
Als je zomaar de zon gaat fotograferen kan de sensor beschadigen.(Zowat het belangrijkste van de camera)