Welke camera lenzen zijn goedkoper?

Ik ben van plan een canon 550D e kopen of een Nikon 3100D ,.. en nu ben ik ze tegen elkaar aan het afwegen
en aan mensen aan het vragen welk beter is . tot iemand zij dat de lenzen van de Nikon over het algemeen iets duurder zijn . later hoorde we van een man bij een camera winkel dat daar niet zoveel verschil in zat .
misschien weet een van jullie het .
ps ik ben van plan (later ) een macro of telelens te kopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Over het algemeen zijn de kitlenzen van Nikon van betere kwaliteit dan die van Canon. Goed punt is inderdaad de stabilisatie. Sony heeft dat in de body geïntegreerd (erfenis van Koinca Minolta), en daarom hoef je bij dat merk niet bij elk objectief een stabilisator te betalen.

Ook van belang: Canon is in volume al jaren marktleider. Resultaat hiervan is dat er een enorm aanbod is aan tweedehands objectieven. En met een groot aanbod gaat de prijs altijd naar beneden.

Macrolenzen zijn in principe niet zo ingewikkeld om te bouwen en hoeven dus niet erg duur te zijn. Ik fotografeer al jaren met een oude Tamron SP 90mm f/2.8 macrolens, en deze kan nog altijd prima meekomen. Ook de macro's van Sigma schijnen gewoon prima te zijn.
Telelenzen kunnen wel vrij prijzig worden, zeker wanneer je een lichtsterke prime gaat kopen. Voor een beetje 300mm betaal je dan al snel €1250 (nieuw). Canon en Nikon schelen in prijs dan niet zoveel; ervaring met de kwaliteit heb ik niet maar ik vermoed dat beide merken zeker goede waar zullen bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik geloof dat bijna alle merken camera's hun beeldstabilisator (voorkomt wazige foto's) in hun lenzen hebben zitten. Het enige merk wat dit in de 'body' heeft zitten is Sony. De lenzen van Sony zullen daarom ook goedkoper zijn. Dat is een groter verschil dan het verschil tussen een Canon en Nikon, dus als je je beslissing laat afhangen van de prijs van een lens, zou ik een Sony kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we eerlijk wezen; Canon Nikon en de andere grote jongens maken geen slechte camera's. Ze ontlopen elkaar niet veel. Zelf heb ik een Canon 400D. In combinatie met een aantal goede Sigma lenzen, behoorlijk betaalbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks mis mee +1
Je hebt ook Tamron en Sigma lenzen voor de Nikon en Canon camera's. Dit zijn goedkopere merken, maar kwalitatief wel wat minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je echt dat Sigma en Tamron lenzen onder doen in vergelijking met de originele Canon en Nikon lenzen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die maken voor de consumentenmarkt en zijn er juist vanwege de goedkopere prijs.
Niet voor niets hebben de professionele fotograferen uitsluitend nikon, canon of leica lenzen. En die zijn de kenners voor wat betreft beeld. Zeker als zij enorme posters moeten fotograferen, waarbij je elke 'lensfout' gaat zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, duidelijk... +1
MAAR, is het niet zo dat ze uiteindelijk goedkoper zijn omdat ze geen dure research naar camera's hoeven te doen? Uiteindelijk hoeven hun zich alleen maar te concentrerer op lenzen en verder niks anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voor de grap eens een 'professionele' lens uitgekozen van Sigma en hiervan een review opgezocht.
De lens die ik heb gekozen uit de site van Sigma met de zoekhulpmiddel is deze: 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM (1500 euro) Een beetje gemeengoed, voor de rest zijn het de superzoom lenzen die ze hebben voor de professionele markt. Hier is een review ervan...
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-24-70mm-F-2.8-EX-DG-Lens-Review.aspx Eindconclusie is...
"
If the prices were the same, I don't think anyone would choose the Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Lens over the Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM Lens. But, the Sigma is less than half the price of the Canon. And for that reason, many people are willing to overlook the physical and optical quality differences between these two lenses.
" Dus kwalitatief gezien zijn ze minder, maar de prijs is dan ook veel goedkoper. Sigma bestaat omdat ze 'goedkopere' lenzen hebben. Maar echt concurreren doen ze niet in de professionele markt. Als ze daarvoor alleen maar de markt hadden, gingen ze over de kop. De andere twee (Nikon en Canon) maken de lenzen met volle kundigheid om foto's te maken. Dit op professionele basis, dus robuustheid, duurzaamheid, tegen extremen in omgeving en weer EN natuurlijk de beeldkwaliteit.
Als je bedenkt wat voor eis een National Geographic fotograaf moet hebben aan zijn lenzen, of een oorlogsfotograaf, of de studiofotograaf zoals Erwin Olaf (waarbij elk stofje of oneffenheid wordt weggewerkt)!
Je moet ermee in de Sahara kunnen zijn of op de noordpool, of de Mount Everest.
Dit is niet de markt van Sigma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je laatste reactie: ook al kunnen ze zich concentreren op puur de lens en optiek, dan nog hebben ze niet het 'beeld' in de gaten.
Nikon en Canon maken een foto-camera van begin tot einde. Dus van de opname tot aan de lens, waarbij het geheel van de markt en de wens in de gaten wordt gehouden.
Vaak komen er ook nieuwe camera's uit en ook nieuwe lenzen zodat de technieken weer aansluiten.
Nikon en Canon weten welke eigenschappen de lensen hebben op hun opname(sensoren) en welke eigenschap door de lens moet worden gecorrigeerd en welke door de sensor en fotobewerking. Daarbij heeft Canon en Nikon ook het geld en resources om die ontwikkeling te blijven doen. Dat komt omdat de professionele fotografen hun producten daarvoor blijven kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel duidelijk verhaal. Weer wat geleerd. Het viel me trouwens al op bij die site van Pixel peeper (die jij me laatst doorgaf). Ik keek naar de resultaten van een Sigma lens en vervolgens naar de resultaten van eenzelfde lens maar dan van Canon. Zelfs een leek als ik kon de verschillen wel duidelijk zien. Canon was veel geraffineerder.
Conclusie: Als je met minder genoegen wilt nemen en je budget laat het niet toe, dan is Sigma, Tamron en Tokina. Wil je de beste (betere) kwaliteit dan bieden Canon en Nikon de beste lenzen. Dat kost dan ook wat meer en is misschien niet voor iedere hobby fotograaf weggelegd, maar dan spaar ik liever wat langer door.
Opnieuw weer bedankt voor de kundige uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je het zelf ook hebt gezien op die site. Ik heb het eerlijk niet bekeken. Maar zoals een docent zei op een foto-opleiding, waarom zou je voor minder kiezen. Als professioneel natuurlijk geen keuze. Zo heb ik eens voor een keuze gestaan tussen twee uv-filters. Duur en goedkoper. Alleen erdoor kijken en de twee vergelijken, zal je al duidelijk verschil. Dus ook op de foto zelf. Al zou je het niet gezien hebben als je geen vergelijking had gedaan. Zou je jaren 'leuk' kunnen fotograferen. Maar als je het eenmaal wel ziet, dan blijf je het zien. Net zoals een vlekje op de muur, die normaal niet opvalt, totdat je het ziet.
Ja, over het algemeen zijn de lenzen van canon iets goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wet niet waar ineens die opmerking over al dan niet ingebouwde stabilisatie vandaan komt, maar doet er ook niet toe. Canon en Nikon zijn evenwaardig (hoewel mijn voorkeur naar Nikon uitgaat). Prijzen bij gelijke kwaliteit ook gelijk. Nikon heeft misschien wat minder keus voor de 3100 vanwege het feit dat men pas vrij recent op het idee van motorloze body's is over gestapt, maar wat er is, mag er wezen. Ook hebben Sigma, Tamron en Tokina mooie objectieven voor zowel de Canon als de Nikon, dus is de vraag niet zo relevant, want als je voor een van deze merken zou kiezen (grote kans) zijn de prijzen gelijk.