Hoe het het als je een scherpe foto neemt van een object met een wazige/vage achtergrond?

Ik weet dat daar een term voor is. Ik heb laatst een foto gemaakt van een vogel die haarscherp genomen werd en waarvan de achtergrond heel wazig/vaag was zodat de vogel echt naar voren sprong.
Mijn camera stond op automatisch maar ik weet dat hier een term voor is in de fotografie en dat je zo'n foto ook bewust kunt maken met bepaalde instellingen.

Wie kent die term?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb het eindelijke gevonden 'bokuh' was het woord wat ik zocht :

Lees maar eens op wikipedia

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Het beste antwoord

Scherptediepte heet het en in jouw geval is het een kleine scherptediepte.
Er zijn vier factoren die een kleinere scherptediepte kunnen veroorzaken:
-Groot diafragma (klein F-getal)
-Grote telelens (dus meer inzoomen)
-Korte afstand tot aan het onderwerp (de scherpte in het beeld)
-Grote afstand tussen onderwerp en achtergrond.

Probeer elk facet eens losstaand uit.

Toegevoegd na 1 uur:
Goed heb nu meer tijd voor een iets uitgebreider antwoord...

Vooral de diafragma en telelens zijn grote invloeden die de fotograaf tot zijn beschikking heeft. De andere twee in mindere mate, aangezien de fotograaf fysiek een ander standpunt moet gaan innemen en bijvoorbeeld dichtbij moet gaan lopen, of ervoor zorgen dat de achtergrond dichter op het onderwerk gaat komen. Dit is niet altijd voorhanden.

Maar een grotere diafragma betekend wel een betere en lichtsterkere lens. Dus ook duurder.
Meer tele is ook niet altijd mooi om alleen die onscherpte te kunnen krijgen. Alles in het beeld zal wel meer in elkaar gedrukt worden.

Met een compact camera zal je zeer moeilijk een kleine scherptediepte kunnen krijgen. De sensor is kleiner, en daardoor is tele relatief meer groothoek geworden. Dit is trouwens de 5e afhankelijkheid:
-Grotere sensor geeft een kleinere scherptediepte.

Ook zal je met de compact niet onder de F2.8 kunnen komen en sta je door de kleinere sensor relatief sneller te ver van het onderwerp af.

---

Maar zoals ik vaker zeg, wordt een goede foto gemaakt door de fotograaf. En als een kleine scherptediepte niet haalbaar is, dan kan je altijd nog meetrekken als het onderwerp in beweging is.
Ook kan je juist die achtergrond mee laten doen. Want het is bij een dier leuker om ook zijn leefomgeving te zien.
Onderstaande foto heb ik vorig weekend bij de apenheul gemaakt.
Die takken op de voorgrond zijn super onscherp omdat ze vlakbij de lens zaten. De omgeving is nog enigszins scherp zodat je kunt zien wat zijn 'leefomgeving' is. Daarachter is weer echte onscherpte. De foto is gemaakt op F6.3 (slechte kit lens) en 135mm (202mm met 1.5 cropfactor van Nikon).
Ik wilde ook bewust 'door de struiken' heen fotograferen, om juist ook de voorgrond onscherpte te krijgen. En de kijker het gevoel geven dat het onderwerp zich IN zijn omgeving zit.
Wel moeilijk om ook de scherpte op het oog te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een compact camera zal je zeer moeilijk een kleine scherptediepte kunnen krijgen. De sensor is kleiner, en daardoor is tele relatief meer groothoek geworden.
Even omdraaien! wordt juist meer TELE, beeldhoek word kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vette +1

Andere antwoorden (3)

In het Nederlands heet dat: Scherpte/diepte.
De engelse term is: Depth of field.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groot diafragma !
Dat wil zeggen een klein diafragma getal (2, 2,8 , 4) = een groot diafragma. Hoe kleiner dit getal hoe minder scherpte diepte hetgeen wil zeggen dat alleen de voorgrond scherp is terwijl de achtergrond wazig wordt. Dit wordt veel gebruikt bij macro- en portret fotografie om zo de nadruk op het onderwerp te leggen.
Onderstaande link geeft wat mee uitleg over diafragma's.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mooie link ook: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet de voorgrond wordt scherp, maar het onderwerp. scherpte diepte werkt naar twee kanten: voorgrond en achtergrond worden onscherp, voorgrond meer als achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suluap, je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de nuancering
Bokeh kan daar ook een voorbeeld van zijn qua term, al is bokeh vaak wat extremer dan depth of field.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bokeh is meer een term die vertelt hoe de onscherpte er precies uit ziet. Het heeft niet echt heel veel met de hoeveelheid onscherpte te maken. Meer over is een punt onscherp rond of achthoekig. Het zegt wat over de eigenschappen van de lens en de sluiter.