Sigma macrolens, is dit een goede koop?

Ik heb sinds een jaar een digitale spiegelreflex camera gekocht (Canon EOS 500-d), vervolgens een cursus gedaan en inmiddels wordt mijn interesse steeds groter. Het lijkt mij leuk om wat te gaan oefenen met macro foto's. Nu kan ik op Marktplaats voor een (volgens mij) mooie prijs de volgende lens kopen: Sigma 150mm/F2.8 EX DG (APO HSM) 1:1
Zou dit een geschikte lens voor mij zijn en kent iemand de voor -en nadelen van deze lens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit interessant voor Macrofotografie tips...
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/natuurfotografie/de_10_meest_gestelde_vragen_over_macrofotografie.asp?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Photofacts+%28Photofacts%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie je, weer wat extra info. Zo heb ik van het weekend wat te doen. Bedankt.

Het beste antwoord

Voor lenzen kijk ik altijd even op www.pixel-peeper.com

(http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=267&perpage=30&focal_min=none&focal_max=none&aperture_min=none&aperture_max=none&res=3)

Daarmee kan je voor je camera of een goede camera de beelden bekijken. Kies ook bewust de grote diafragma (F2.8) uit. En beoordeel de echte scherpte op F11.

De beelden uit de link hierboven zien er aardig uit. Heb een aantal even op origineel formaat bekeken. Maar echte scherpte heb ik nog niet kunnen zien. Kan een gebrek aan fotografische kunde zijn.

O, ja. Kies bij de site voor de dure camera's. Daarmee weet je dat je de beelden ziet van de betere fotograaf. Dus geen amateur beelden.
Heb even een paar professionele camera's bekeken. Maar geen resultaten. Dat betekend dat deze lens geen keuze is voor de betere fotograaf.

Je kunt ook eens kijken naar eventuele kleurshifting in de randen en hoe de onscherpte eruit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je deskundige antwoord. Zal eerst eens gaan doen wat je me allemaal verteld hebt.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lee wil gaan proberen, en in dat geval hoeft ie niet met het duurste van het duurste te beginnen. Die Sigma zal zeker niet de keus van topfotografen zijn, die hebben meestal geld genoeg om de bij hun camera horende originele lens aan te schaffen, in geval van Lee dus een Canon, maar als je pas begint doe je gewoon kalm aan, grijpt het macro gebeuren je, spaar je dan voor een super lens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Suluap, ik geef Lee alleen maar mee wat hij uit die site kan halen qua informatie. Dat kan allemaal meetellen met zijn keuze.
Er valt erg veel uit die site te halen... Bovendien zullen de betere fotografen-beelden je een beter beeld geven over de lens. Aangezien er dan minder fotografische fouten worden gemaakt waardoor het beeld buiten de lens om slechter is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je redenering klopt wel, gdanonym, maar je zou dan beter een linkje als deze kunnen geven http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/304-sigma-af-150mm-f28-apo-ex-hsm-macro-dg-d-review--test-report?start=2 Op deze site staan van heel veel objectieven en camera's testen, volkomen onafhankelijk van de leverancier.
Uit de test van deze lens blijkt dat het zeker de moeite waard kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Suluap, die link werkt niet, maar ben er toch wel gekomen uiteindelijk. Ook dit is een mooie site. Bedankt :))) Daarnaast begrijp ik heel goed wat Gdanonym bedoelde. De info die ik daar kan weghalen is zeker heel waardevol voor mij. Maar zoals jij al schreef, ben ik wel van plan om niet te duur te beginnen. Bevalt het echt en zie ik goede resultaten, dan wil ik best verder gaan kijken voor een betere/duurdere lens.

Andere antwoorden (2)

Ik de camera en de lens niet.
Maar als je echt onderbouwde reacties wilt zou je de vraag op het forum van zoom.nl kunnen stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een reactie en géén antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn gezopen vanmorgen?
Dit is wel een reactie waar vraagstellen verder mee kan.
Het ligt er een beetje aan! 1:1 is goed daar is het ook macro voor! Sigma is een stabiel merk. En f2.8 is de ligt sterkte. De lens is goed! Alleen wat wil je met een macro Lens gaan doen? Dat is de vraag die je je zelf moet stellen! Verder als je de lens koopt controlleer hem goed op krassen! Maak voor je hem koopt de lens even schoon en schiet een paar foto's. Zet deze op een pc en kijk dan goed of je geen rare kleur verschillen ziet. Als dat niet het geval is heb je een top lensje!!