Als ik een film maak met een fototoestel of filmapparaat en ik draai het beeld verticaal, dan kan ik de opnames niet meer draaien.

Is er een programma die mijn film kan draaien zodat wij bij het bekijken ons niet hoeven te draaien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voortaan alstublieft uw camera draaien, het is ongelofelijk amateuristisch als je zo filmt. Je zal altijd staand beeld overhouden, ook als je het draait, dat ziet er ook niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de harde reactie :-) heb ik ook een antwoord gegeven welke makkelijker en sneller is dan met videobewerking aan de slag te gaan. Zeker als je VLC-player al hebt.

Antwoorden (6)

Je bedoelt dat je tijdens het opnemen de camera zijdelings draaide en je wilt nu dat in 1 keer terugkijken met alles in dezelfde positie? Dat kan alleen als je de film frame voor frame bijstelt. ( met video bewerkings software) Grote kans dat je camera niet weet wat onder of boven is en daar dus geen onderscheid in kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft helemaal niet je kan met VLC zo terugkijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met vlc niet het beeld automatisch laten meedraaien en daar gaat het om. Hij was wat aan het opnemen en hij draaide de camera. Als je dat terug kijkt op vlc moet je je hoofd ondersteboven draaien als je de horizon wilt volgen.
De meeste videobeerkingsprogrammas hebben de mogelijkheid het beeld te draaien. Wordt er niet altijd mooier op. Eenvoudigste manier is via moviemaker. Zit op bijna elke pc. Onder de knop effecten kan je beeld draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij films is het not-done om de camera te draaien. Ook niet om het dan later op de computer weer terug te draaien. Alles wordt in landscape gefilmd. Waarom zou je in portrait willen filmen?

Al je 'beelden' moeten er in landscape goed eruit zien. Dat is ook de taak van een goede cameraman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt gewoon omdat die mensen die het doen volgens mij ignorant zijn. Heb het tegen zoveel mensen gezegd als ik het ze zie doen. Vaak zeggen ze dan dat maakt toch niks uit? Later komen ze wel altijd vragen hoe je het beeld draait. Ze denken gewoon zo hoe ik mijn telefoon vast: zo film ik!
Je kan dat goed doen met Virtualdub, hier te downloaden:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/VirtualDub+videobewerking

Via Filters kun je de film 90 graden links of rechtsom draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst is het met de VLC videospeler.

http://www.videolan.org/vlc/

Nadat je deze hebt geinstaleerd (als je hem al niet had).
Speel je film af
Extra>Effecten en Filters>Video Effecten
Bij het Tabje Basis staat Transformen, vink dat aan en dan 90 of 270 graden draaien.

Klik transformeren uit om het effect weg te halen.

En doe jezelf een plezier en houdt je camera zoals je hem hoort te houden :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is geen definitieve bewerking dus je zal met andere pakketen aan de slag moeten als je het filmpje gedraaid wil houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een goed gratis programma om films te draaien. Daarmee krijg je geen kwaliteitsverlies en het werkt heel snel. Het heet, heel toepasselijk Free Video Flip and Rotate. Zie de onderstaande link.