Ik heb een Canon EOS 400 met Sigma 18-200mm OS lens. Lichtgevoeligheid is te beperkt. Camera of lens updaten? Ik zoom graag flink in.

Voor zoomen wellicht andere lens met lager F waarde aanschaffen? Wellicht afstappen van het idee "1 lens voor alles"? Camera updaten naar bv EOS 600 omdat hogere iso waarden gehaald kan worden?

Toegevoegd na 11 minuten:
Stel je mag 1000 euro uitgeven, wat zou je dan doen?

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik fotografeer vaak jeugdvoetbalwedstrijden en dan is zoomen onvermijdelijk. Misschien een lens voor 200-300mm met bv F2.8?

Toegevoegd na 45 minuten:
Ter verduidelijking: deze camera met lens is mijn eerste ervaring met spiegelreflex. Ik moest het fotograferen nog ontdekken en heb destijds op advies van fotozaak deze combi gekocht. Inmiddels jaren verder en ontdek ik wat ik leuk vind om te fotograferen en snap e.e.a. ook beter (hoop ik). Ik begrijp (nav antwoord van Chorro) dat ik inderdaad beter dan een lens kan halen voor de specifieke toepassing, dus bv http://www.fotokonijnenberg.nl/product/653/canon-ef-70-200mm-f-28-l-usm.html

Toegevoegd na 55 minuten:
Is het verschil tussen zo'n 70-200mm F2.8 lens echt zoveel beter dan de 18-200mm F3.5-6.3 DC OS lens dat dat de investering van dik 1000 euro rechtvaardigd? Waarschijnlijk wel vanwege prijsverschil...enn..Chorro..bedankt voor de tip

Toegevoegd na 1 uur:
Hoe verhoudt de genoemde Canon lens van dik 1000 euro zich met bv deze lens: http://www.kamera-express.nl/product/sigma-70-200mm-f-2-8-ii-ex-dg-apo-macro-hsm-canon-ef-ef-s-met-3jaar-garantie/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je camera updaten heeft een minimaal resultaat in lichtgevoeligheid. Ik had ook een 400D, maar vanwege een gebrek aan snelheid en een te kleine body ben ik overgestapt op de 50D van Canon. Dat zijn redenen waarbij een vernieuwing van de body ook echt helpt.

Voor problemen in de resultaten van de foto's zul je veelal de lens moeten vervangen, de 400D an sich is een prima camera.

De vraag is dan alleen, gebruik je de volledige 18-200 range? Zo ja, dan zou je moeten kijken naar een EF 24-70 f/2.8L USM (of EF 24-105 f/4L IS USM) en daarnaast nog een EF 70-200 f/2.8L (IS) USM maar dat wordt een kostbare grap. Als je genoeg hebt aan een hele sterke lichtgevoeligheid bij 50mm, dan kun je de EF 50 f/1.4 USM overwegen. Die is een stuk minder kostbaar, lichtsterker maar heeft geen zoom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zou ik het bij een max. budget van 1000 euro houden bij de EF 70-200 f/2.8L USM. Briljante lens. Je hebt alleen geen groothoek en middenbereik meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarom zou je een spiegelreflexcamera hebben en gebruiken als je er van uit gaat dat je "1 lens voor alles" gebruikt?
Je hebt toch juist een spiegelreflex omdat je door de mogelijkheid van verschillende lenzen een enorm scala aan bereik kan halen?
En omdat je met de losse objectieven een superieure kwaliteit in je foto's kan krijgen?

Doe je dat niet
dan zijn er voor die 1000 euro prachtige [compact]camera's te koop met vaste lenzen en een heel groot zoombereik.

En anders toch maar een lichtgevoeliger zoomlens, zoals de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Hier te koop voor 1049,- euro

http://www.digicamshop.nl/category/4022/telezoomlenzen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken geen compactcamera welke een depth of field/bokeh kan geven wat een DSLR wel kan. De allround zoomlenzen zijn daarom ideaal; neemt weinig ruimte in, is niet zwaar maar wel de resultaten van een DSLR.
Je zegt het zelf al. Dat je die eerste lens meer had om uit te vinden wat je wilt met je fotografie. Nu denk je de richting te hebben gevonden en daar zoek je een lens bij. Dat is een goede keuze en de zoom F2.8 is een professionele lens. Dus zeer geschikt. Ook de lichtsterkte zal een verademing voor de zijn. Ik hoop wel dat de lens een stabilisatie heeft. Met tele lensen is dit wel erg prettig.

Ik zelf ben de andere kant op gegaan en heb de 18-55 F2.8 gekozen. Dit is nog steeds mijn hoofdlens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beeldstabilisatie bij 200mm en f/2.8 heb je niet zo snel nodig, alleen bij hele duistere omstandigheden maar ook daar zal beeldstabilisatie er niet voor kunnen zorgen dat het beeld 100% stil is. Desalniettemin een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de cropfactor van Canon van 1.6x 200mm. Kom je op ruim 300mm lens ivm kleinbeeld formaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ben ik niet vergeten, ik werk zelf (nog) niet met een fullframe. Ik bedoelde dus dat 200mm met daar bovenop de 1,6 cropfactor prima uit de hand is te doen.
Camera vervangen is geen oplossing. Kijk of je inderdaad een 70-200 o.i.d. 2,8 kunt kopen (eventueel se 120-300 van Sigma) dan los je het licht probleem op. Kost wat, maar dan heb je ook wat