Welke trucs zijn er om een goede scherpte te krijgen in een zelfportret?

Heb gisteren een zelfportret gemaakt (zie de avatar) waarbij ik mijn gezicht heel duidelijk in beeld wilde. Maar ook een geringe scherptediepte zodat mijn oren e.d. niet belangrijk werden in het beeld. Dus F3.5 geschoten.

Nadeel is dan weer om de scherpte goed te krijgen. Ik was alleen en had dus geen assistent. Na het opstellen van de studioflitsers en instelling van de juiste flitsbelichting voor mijn gewenste camera instellingen, kon ik gaan schieten. Met een afstandsbediening mijn camera bediend en zelf voor de camera gaan staan.

De meeste foto's hebben geen 'echte' scherpte op het oog, ook die van mijn avatar niet. Wel dichtbij maar de echte scherpte ligt op de bovenkant van mijn kin en dus iets voor het oog.

Ik had de camera op automatisch focus staan (met een langzame lens), omdat ik het niet aandurfte met een vaste focus instelling.
Een extra handicap had ik doordat ik een ND3 filter moest gebruiken om de intensiteit van de flitsers te dempen (de laagste stand van de flitsers zijn nog veel te veel voor die kleine ruimte die ik heb). Maar door het filter heeft de camera wel 3x minder licht waarbij hij moeilijker kan scherpstellen.

Misschien zijn er trucs om toch 'redelijk' eenvoudig de scherpte goed kunnen krijgen met een zelfportret.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Een Dslr camera heeft vaak niet alleen een autofocus maar ook een continu focus ( CF stand)
Die wordt ook vaak voor sport foto's gebruikt.
In deze stand blijft de camera dus steeds scherp stellen.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal het eens proberen.