Waarom heten video camera s nog video camera s.Er zitten toch geen videobanden meer in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Video komt van het Latijnse werkwoord ''videre' wat 'zien' betekent.

Video is tegenwoordig een vrij algemene term geworden, er wordt inderdaad niet of nauwelijks nog van videobanden gebruik gemaakt in de gewone huis–tuin–en–keukenmodellen, maar met zo'n videocamera worden nog steeds wel beelden vastgelegd. Vandaar dat de term nog steeds correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was je net voor inderdaad. :-) Ik snap niet waarom je een minnetje hebt gekregen trouwens. Misschien om je nadere uitleg? Videre klopt in ieder geval. Daar heb je van mij een +1 voor gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, ik begrijp het ook niet dat minnetje, maar er zijn ergere dingen.

Andere antwoorden (4)

ze heten al een tijdje camcorder, cam, handycam etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze worden zo niet meer genoemd. dat het bij familie of vrienden nog wel zo genoemd word is misschien omdat het de macht der gewoonte is. of omdat je nog niet beter wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Video is Latijn voor 'ik zie'. Vergelijkbaar met audio.
Audio is Latijn voor 'ik hoor'.

Video duidt dus op zien/beeld en heeft dus niets met de techniek van banden te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was je me net voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 krijg je er van mij ook een. Het is tenslotte correct wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, een plusje kan ik altijd waarderen. :-)
Een videocamera is niet een camera die zijn naam te danken heeft aan de videoband. Dat er toevallig vroeger videobanden in zo’n ding gingen is een ander verhaal.
Video staat voor de elektronische synchrone opname van bewegend beeld en geluid, dus elke camera dat video en geluid kan vastleggen kan een videocamera genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1