Wat is een fijne lens voor een spiegel-reflexcamera?

Ik heb nu een poosje een spiegelreflexcamera daarbij kreeg ik een standaard 18 - 55mm lens bij. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe met wat meer mogelijkheden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (9)

Miss handig om erbij te zetten om wat voor model het gaat en wat je eventueel met je toekomstige lens wilt gaan fotograveren? Dat maakt het een stuk makkelijker
om jou informatie te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in.. Ik heb een Nikon D3000 en vind het verschillende dingen leuk om te fotograferen. Vooral portretten maar ook bijvoorbeeld landschappen en sport. Ik doe zelf aan atletiek en maak zo nu en dan foto's bij wedstrijden.
Ik heb een zoomlens en een 50mm lens er bij gekocht. Ik gebruik de zoomlens het vaakst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. Ik heb ook een dergelijk objectief voor mijn Canon aangevuld met een 55-250 mm zoomobjectief. Dit is een voor mij waardevolle investering geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zoomlens erbij nemen van 55 tot zo'n 250 mm evt met macrostand. Vivitar heeft zoiets met vattingen voor diverse modellen camera's succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de reactie die je gaf bij Twenterobbin zul je voor sport veel hebben aan een lichtsterke lens, dus met een groot diafragma. Dat zijn wel wat duurdere jongens.

Ter uitbreiding van je Nikon D3000 kit kun je evt. overwegen om er een 55mm - 200mm f/4-5.6G ED AF-S DX bij te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor welke camera?
voor welk budget?
-------
macro lens is heel leuk om te gebruiken; een nieuwe wereld gaat voor je open. tamron 90mm bestaat voor vele merk modellen.
-------
of inderdaad een zoom. als het om een digitale camera gaat, ga niet verder dan een 200mm (vb 55-200mm) want bij meer dien je een statief te gebruiken
een 70-200mm f2.8 is een "fijne lens", maar = 1400euro ;-)
de 18-200mm VR is een goede all-round lens, ook niet goedkoop
-probeer er eens wat voor je ze koopt?
-------
hieronder een goede vergelijkingswebsite
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lens kan niet zoveel. Hij kan vaak zoomen, en scherpstellen. Maar meer is het niet.

Daarnaast zijn er eigenschappen. Zoals Lichtsterkte. Een lichtsterke lens F2.8 over het hele zoombereik is erg prettig, maar ook erg kostbaar (dit is een professionele eis).
Macro is ook een eventuele eigenschap.

Je hebt een tijdje met de standaardlens geschoten (18-55mm). Hierdoor heb je ook een indruk gekregen welke kant je uit wilt met fotograferen.
a) wil je meer dichterbij (macrolenzen)
b) wil je meer overzichtsfoto's maken en een verhaal vertellen (groothoeklenzen).
c) wil je meer van afstand fotograferen voor sport, of portretten waar je niet te dichtbij wilt (of durft) te komen (zoomlenzen, stabilisatie).
d) fotografeer je liever binnen of bij concerten/theater (lichtsterke lenzen F1.0-F2.8, groothoek of telezoom).
e) Vind je absolute scherpte belangrijk (vaste brandpunt)

Dit zijn zo een aantal toepassingsgebieden waarop je de lens kunt afstemmen.

Ga niet op zoek naar een meer bereik, zoals 18-200 of zo. Deze lenzen zijn kwalitatief minder goed en een goede fotograaf ziet dit in de beelden terug. Als je nog niet kan kiezen met welke richting je op wilt. Dan wil je waarschijnlijk wel een alle in 1 lens hebben. Dat is dan een keuze.

Voor mij is juist de 18-55mm een fijne lens. Wel professionele kwaliteit met F2.8 over het hele zoombereik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ivm 18-200mm...
mijn idee is dat je echt al een hele goede professionele fotograaf moet zijn om de afdruk kwaliteit van een goede zoom zoals oa de 18-200 van een vaste focus lens (nog steeds de beste kwaliteit die bestaat) te kunnen onderscheiden.
enkel als je posters op formaat 1x1m gaat maken zie je dit verschil...
ik ben zelf professioneel fotograaf -geweest-...
_____
"It's fun, sharp and practical. It's enabled me to create more great photos than I ever thought possible. What more can I say? Nikon pulled out all their tricks in the 18-200mm VR. It really works. "
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm
_____
"18-200? The 28-300mm for the digital world.... on almost every performance parameter this is an excellent lens. Not perfect, but quite good at almost everything"
http://www.bythom.com/18200lens.htm
_____
18-200mm geeft je gewoon een lensbereik dat je niet meer van de camera moet nemen; je kan het bijna altijd en overal gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS;over lichtsterke lenzen ;
f:1.0 is zeer uitzonderlijk & exotisch en niet in de normale handel te verkrijgen, een
58mm f:1.2 kost ongeveer 2500 euro en de meeste
"normale" vaste en zoom brandpuntsafstand lenzen met f:2.8 zijn ongeveer tussen de 400-1600 euro; niet goedkoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beperkende factoren van de superzooms zijn toch de lichtsterkte en dus met bewolkte dagen.
Je hebt al een 50mm F1.8 voor 120 euro. F1.4 voor 350 euro. Maar over het algemeen is fotografie duur. Zeker de eerste 2 jaar als je nog de uitzet bij elkaar sprokkelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@2moggy:
Scherpte is inderdaad niet zo'n punt bij die 18-200, de vervorming daarentegen is niet om aan te zien!, tenzij je in camera vervormings correctie hebt, of nabewerkt in NX.
Tja, met één extra objectief zal je er niet komen denk ik. Voor landschap zou je moeten kijken voor een groothoek zoom. Nikon heeft er twee in de budget series, en nog duur, de 10-24 3,5-4,5, en de 12-24 F4. Sigma heeft ook zoiets plus een 8-??, wat wel heel extreem is, en voor beginner onbruikbaar. Zelf heb ik een Tokina 12-24F 4, echt TOP, en enigszins betaalbaar.
Voor je sport zul je nog dieper in de buidel moeten tasten, daarvoor is een 70 of 80 -200 F2,8 fantastisch, maar die kosten stukken van mensen, en zijn zwaar.
'T is een hobby hè ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
voor portretten is die 55 eigenlijk een vrij ideale brandpunt afstand (vergelijkbaar met 82 op kleinbeeld, en bij kleinbeeld werd (en wordt) daar speciaal de 85 voor gemaakt in allerlei variaties. Maar ook 70 (is 105kb) kan er mee door, hoewel je dan al gouw "platte" gezichten krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een extra optie is de image stabilizer. Bij bijvoorbeeld canon-camera's zit dat niet in de body, dus moet je die in de lens zitten.
Deze zorgt ervoor dat je je camera beter stil kunt houden. Makkelijk bij het fotograferen in het telebereik, of bij slechte lichtomstandigheden binnenshuis of theater, en je wilt liever geen flits gebruiken omdat deze de sfeer verpest.