Er zit een blauwe zweem over de foto's op mijn digitale camera. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat op elke foto?
Zijn de foto's binnen of buiten genomen?
Hoe staat de witbalans ingesteld? Even wat vragen vooraf die belangrijk zijn.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je de witbalans op je camera met de hand ingesteld. Dat veroorzaakt vaak een blauwe zweem. Zet de camera op automatisch, waardoor de witbalans ook automatisch goed gezet wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt, behalve bij extreme situaties bv in de sneeuw. Dan moet je juist de whitebalancing met de hand instellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens!

Andere antwoorden (4)

Dan staat waarschijnlijk de witbalans van je camera verkeerd. Raadpleeg de handleiding van je camera voor instructies hoe je dit kunt aanpassen.
13 jaar geleden
Je staat in het rookhok 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of witbalans instellingen, of er zit schoonmaakmiddel op de lens die zichtbaar word als het licht er in schijnt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij extreme lichtomstandigheden moet je de white balance van de camera met de hand instellen (door onder die lichtsituatie voor de camera te definieren wat 'wit' is). Zo worden foto's in de sneeuw vaak blauw als de white balance op auto of zon staat.

Bij sommige camera's werkt de automatische white balancing sowieso niet goed en helpt het vaak de white balancing op bewolkt, binnen of handmatig in te stellen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je lens vuil is en daardoor een blauwe waas op je foto's verschijnt.