Ruis zijn de korreltjes die je ziet als je het beeld op de computer uitvergroot. Je kunt dat zien in de afbeelding hieronder.

Ruis komt vooral voor bij hogere ISO waarden. Die hogere ISO waarden kies je als je weinig licht hebt, maar het nadeel is een hogere ruis. Als je foto's niet uitvergroot of op een scherm weergeeft met een lage resolutie is dat niet of nauwelijks zichtbaar.

Compactcameras hebben door hun technisch ontwerp veel meer last van ruis dan spiegelreflex camera's.

Tip: Bij het kiezen van een camera kan je recensies lezen. Op fotosites waar veel experts aan het woord zijn zoals DPreview zullen meer mensen kritisch zijn op ruis dan de gemiddelde consument. Het beste is om zelf een plaatje te schieten en op je PC te vergroten (bijv. door te scrollen met het muiswieltje) en te beoordelen of je er last van hebt. Ik heb zelf ook een compactcamera gekozen waarvan ik wist dat deze ruisgevoelig was. Bij lage ISO waarden heb ik er geen last van en ik kan er zelf mee leven. Op het beeldscherm zie ik de ruis sowieso niet, alleen als ik heel erg uitvergroot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het graag uitleggen, maar dat wordt een te lang verhaal, helemaal omdat er meer soorten ruis zijn.
Lees maar zelf:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hou ik niet zo van mensen die bronnen geven zonder verdere uitleg, maar het is toch wel een interessant stuk met goede uitleg. :)
In het kort wordt ruis veroorzaakt door de onmogelijkheid van de sensor om de kleuren realistisch weer te geven.