Een externe flitser heeft veel meer voordelen tov van de interne flitser. Zo heb je geen rode ogen meer, kan je harde slagschaduw verminderen door een diffuser, of indirect flitsen via de muur.
Ook zal je onderwerp meer diepte krijgen als het licht via de zijkant komt. Als het licht van voren komt, wordt alles even licht, dus ook de neus tov van wangen. Hierdoor heeft een gezicht geen diepte meer. We noemen dit plat flitsen, omdat het gezicht dan niet meer rond lijkt, maar plat als een vlak.

Ook kan je vaak verder flitsen en sneller.

---

Flitsen an zich is wel een moeilijk onderwerp om het echt goed te kunnen doen. Veel oefenen en vooral je materiaal waarmee je werkt goed kennen.

Toegevoegd na 45 seconden:
---

Het is zeker je geld waard. Ik gebruik de interne flitser nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij die laatste opmerking kan ik me zeker aansluiten. Een externe flitser is niet echt goedkoop, reken op minimaal een paar honderd euro, maar het voordeel is groot, zoals ik en de andere beantwoorder hebben aangegeven. Je foto's worden er echt mooier door, maar neem inderdaad de tijd om veel te oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd: echt noodzakelijk slechts zelden, maar als je dan een flits nodig hebt, is het wel een fijn instrument.
Ik gebruik ze maar weinig, maar heb er twee, die draadloos meedoen, zodat je werkelijk let licht in de hand hebt. Soms echt nodig.

Andere antwoorden (3)

Dat is niet noodzakelijk. Veel spiegelreflexcamera's hebben een flitser bovenop de camera.
Voordeel van een externe flitser is wel, dat deze in de regel krachtiger is. Hij staat ook verder van de lens af, waardoor rode ogen worden voorkomen. En ook heel belangrijk: je kunt ze meestal met de kop ergens anders naar toe richten, waartoe de schaduwen veel minder hard worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat flitsen op grotere afstanden dan heb je een groter richtgetal nodig van de flits en dan kan je tekort komen met de vaste flits. Als je alleen maar tot zo,n 6 meter om je heen flitst, dan is een externe flitser niet nodig want de interne voldoet. Je kunt nog kijken naar een difusor om het flitslicht wat te verspreiden waardoor de foto en de schaduwen daarop minder hard worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet noodzakelijk maar wel aan te bevelen als je veel en goede flitsfoto's wilt maken. De argumenten hiervoor zijn al gegeven.
Voor vakantiekiekjes kun je met de interne flits volstaan.