Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geef ik met Photoshop een effect aan de foto zoals in de bijlage?

Hoe geef ik met Photoshop een effect aan de foto zoals in de bijlage?
Ik weet dat het in de praktijk vaak met een lens of filter wordt gedaan, maar kun je dit effect ook met Photoshop bereiken?

Zo ja, hoe?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik maak gebruik van Photoshop CS5!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
563

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is vignettering. In de Engelse versie van PS zit deze in het menu filter, distort, lens correction.

Zie de link voor een tutorial...
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tutorials/vignetering_aan_je_foto_toevoegen.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de rest is de foto iets blauwer (kouder) gemaakt, is het contrast opgevoerd en is hij bijgesneden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat effect heet vignettering. Of het standaard in photoshop zit weet ik niet, maar je zou een laag kunnen maken zwart met een wit gat erin. Gaussian blur erover tot het gewenste effect is bereikt. En dan de transparantie naar 10-20% zetten.

Toegevoegd na 59 seconden:
sorry, een transparant gat natuurlijk, Anders zou je de laag op 'screen' kunnen zetten,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit wel standaard in photoshop, even zoeken op vignettering of lens distortion.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Photoshop kan dit simpel, maak een nieuwe laag aan boven je foto.
Selecteer de gradient tool (die staat onder het emmertje).
Bovenin de balk kun je selecteren dat je een cirkel wilt maken.
Zorg dat je als kleuren zwart en wit hebt geselecteerd. (wit voorgrond, zwart achtergrond).
Begin in het midden en teken een streep naar buiten. Nu heb je een witte cirkel die langzaam zwart word.
Zet nu de laag met de cirkel op multiply (vermenigvuldigen). Nu hou je alleen het zwarte over, en zie je de foto weer verschijnen.

Melancholytron is een mooie plugin voor Photoshop, voor vignettering en andere effecten toe te voegen.
http://www.flamingpear.com/melancholytron.html

Toegevoegd na 12 uur:
De instructies die ik heb gegeven, zullen in CS5 ongeveer hetzelfde zijn. Mogelijk dat een knop op een andere plek zit, maar het werkt wel (ik gebruik CS2).
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding