Op hoeveel pixels moet ik mijn camera zetten om aan maximaal 1 mb te komen?

Ik heb er weinig verstand van, dus niet te ingewikkelde antwoorden aub.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Daar is niet zomaar een antwoord aan te geven. De bestandsgrootte is niet een-op-een gelinkt aan het aantal pixels. De meeste compact camera's slaan de foto op ni eenformat dat jpg heet. Het is manier om bestanden te verkleinen, met minimaal verlies aan detail van je foto. Naarmate je foto verder gecomprimeerd wordt (Oftewel: Hoe kleiner het bestand gemaakt wordt) des te minder detail heb je. En je camera kan in verschillende sterktes het beeld comprimeren.

Beter kan je de foto op de beste kwaliteit nemen. Vervolgens neem je een foto bewerkingsprogramma en verkleint de foto naar het juiste formaat. Een plaatje van 2000 pixels breed kan je vaak nog wel tot rond de 1 mb comprimeren. Dan zou je het over een 3Mpixel plaatje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet alleen pixels. Ook aantal kleuren maakt (veel) uit in afmeting. Daarnaast verwijs ik naar de inzending van Jelle. Dat is een goede manier om het plaatje achteraf te verkleinen tot 1Mb.

ps. Mijn 5 megapixel camera, een na hoogste kwaliteitsstand...16000 kleuren ipv unlimited, zit per foto varierend op 1,5 tot 2,2 Mb bij vastleggen als jpg. Hoe meer detail op het beeld des te neer Kb's (vastgelegd dus met 2560 pixels breedte,= ca 10 pixels per mm op een A4 landscape)