Wat is het voordeel van een ringkerntrafo boven een bloktrafo?

In een voeding voor een versterker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
6.8K

Het beste antwoord

Naast geen strooiveld een veel hoger rendement.
De inwendige weerstand is lager dus de dempingfactor is beter.
Ondanks de moderne technieken is een ringkerntrafo in mijn ogen de beste spanningsomvormen voor audiofiele toepassingen.
Naast dat hij minder/ haast geen strooivelden produceert, pakt hij ook weinig storingsvelden op, de Q factor (als je hem als spoel ziet , is veel beter dan bij spoelen zonder toroide kern.
De gerolde weekijzerkern zorgt er tevens voor dat de wervelstromen haaks op de wikkelingen van de weekijzerband staan en er dus vrijwel geen wervelstromen KUNNEN ontstaan.
Ik heb PA versterkers in gebruik met schakelvoedingen en
ringkerntrafo's , de laatsten gaan nooit stuk, de schakelende versterkervoedingen kunnen slecht(er) tegen spanningspieken, slaan dan door en blazen de eindtrap op.
Dat is niet leuk.
Ook heb je het voordeel dat ringkerntrafo's die bedoeld zijn voor 230VAC 50 Hz allerhande andere frequenties dempen
en ze doen dat veel beter dan bloktrafo's.
Voor PA is de ringkerntrafo en de klasse D HYPEX schakelversterker een ijzersterke combinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoger rendement
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder strooi velden, efficiënter, kleiner en een bouw vorm die wat handiger is. Wel wat duurder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel is een kleiner oppervlak van het geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loek noemde het al, maar vergat het gevolg, minder strooiveld, waardoor minder brom. Dus een stillere versterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al zijn het er niet veel, er zijn ook nadelen aan een ringkerntrafo. maar dat was de vraag niet misschien weet je ze al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je nullaststroom is veel lager bij een ringkerntrafo.
Beide types zullen over niet al te lange tijd ouderwets zijn.
Er zijn tegenwoordig elektronisch gestuurde trafo's die vrijwel niets meer wegen, een zeer nauwkeurige uitgangsspanning hebben en een te verwaarlozen nullaststroom laten zien. Bovendien heel erg klein bij een heel erg groot vermogen.