Kun je het verschil(duidelijk?) horen tussen een toon van 17,19 of 21 Hz?

Ik ben opzoek naar een mooie kwalitatieve subwoofer van merken als Klipsch, SVS, Velodyne, B&W of Rel. Dan weet je wel waar ik over praat dus.

Ik vroeg me alleen af hoe belangrijk het frequentie bereik was. Is het echt zo dat je het verschil hoort tussen een toon van 17Hz en 19Hz of is dit meer een aandachtstrekker zoals het Wattage? want dat zegt ook vrij weinig namelijk.

Ik ken die grafieken van spl wel, waarbij de frequentie tegenover de dB worden gezet. Ben slechts een beginner moet ik zeggen en heb maar pas uitgevogeld wat het nou exact betekend.

Als iemand aanraders heeft hoor ik het graag. De tweedehands prijs moet liggen rond de €340 - €450. De (toen) nieuwprijs zeker €800 of hoger. De subwoofer wordt alleen maar gebruikt voor HT. Niet voor muziek en dus prefereer ik dus een sub die niet is gebouwd voor muziek, omdat ik dan het idee heb wat te ''missen'' bij HT gebruik.

Ik ben zeer kieskeurig en prefereer een Rel (Q200 bijv.) SVS of Velodyne als merk. Toch hoor ik graag alle suggesties.

Luisteren is geen optie omdat ik een tweedehandskoper ben. Ja dan kan ik wel luisteren voor de koop, maar niet zo maar gemakkelijk 15 verschillende subwoofers naast elkaar horen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Met horen bedoel ik merken. Was even vergeten dat je tonen onder 20 Hz niet kunt horen. Zou het een belangrijk punt zijn voor subwoofers? Of maakt het niet veel uit of het nou 17 of 22 is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Het beste antwoord

Bij hele lage tonen, die je voelt als "warmte" spelen heel andere factoren dan de onderste frequentie een rol.
Een hoog rendement met een zeer lage resonantiefrequentie en zeer weinig vervorming, omdat je anders de harmonischen boven de grondtoon uit hoort, bepalen het effect.
Om die reden bouw ik zelf subwoofers met PA Beyma subwoofers (lange slag 15-18" 600-1000WRMS > 100 dB/W.M ) waarvan ik de membranen een speciale coating geef, mede om de zeer lage tonen te kunnen halen, Hypex digitale versterkers en kasten op basreflexbasis van multiplex met inwendige versteviging en flinke wanddikte (22mm).
Dat voldoet mij het best.
De subsone output kan beangstigende effecten opleveren en geven zelfs zonde hoorbaar geluid bevingeffecten.
Pas op grote afstand kunnen zulke lage tonen gehoord worden, een kamen heeft een (flink) minimumformaat nodig om dergelijke tonen überhaupt weergegeven te krijgen, het buiten testen verdient bij mij ook de voorkeur.
In het hoorbare laag kunnen ze ook nog eens snoeihard uithalen en dat voelt en klinkt erg prettig, maar dat is een persoonlijke mening.
Zonder je te willen beledigen (integendeel) vind ik wel dat je voor iemand die zich niet definieert als professioneel of kundig, wel HEEL goed weet te omschrijven wat hij wil.
Ik ken weinigen die hun wensen zo kunnen typeren.
Met wat je wilt kom je in mijn optiek goed met Klipsch uit, deze weten tenminste zeker dat een hoog rendement een flinke voorsprong geeft, daarom is hun demping anders dan van systemen die wel laag gaan maar de gevoeligheid verliezen, wat allerhande problemen veroorzaakt.
Om exact dezelfde redenen gebruik ook ik bouwwijzen en drivers uit de PA, iets wat Klipsch altijd gedaan heeft.
Zijn dual loaded horn men symmetrische belastin va voor EN achterkant van de luidspreker is nog altijd legendarisch, maar ook heel groot, duur en onhandig.
Ook akoestische golfkanonnen gaan met een zeer hoog rendement vrij laag (Bose, maar door de lengte van 4 meter is de pret beneden de 30 Hz. snel afgelopen.
Zelf gebruik ik voor laag in grote gelegenheden de NEXO MKII, die ook voor het laag compressiehoorns heeft , wat resulteert in een geluidsdruk van >> 140 dB op 10 M bij een input van 4KW..
In Thailand heb ik een systeem voor een groot stadsevenement gehoord van 4 MW met 20 Subkasten diepe W Bin. die op tweehonderd meter afstand nog staande golven in mijn bier opwekte tijdens de soundcheck. Deze installatie ging zeldzaam laag en bleef daarbij loepzuiver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, frequenties onder de 20 Hz hoor je niet, die voel je.
Daaruit vloeit voor dat je verschillen tussen 16-17-18 etc. Hz zeer moeilijk tot onmogelijk kunt vaststellen.
Zie bron.
escape
13 jaar geleden
Samenvatting: Je gehoor kan frequenties waarnemen tussen 20 hz en 18 kilohertz. Als je jong bent lukt het sommigen tot 20 kilohertz. Echter, muziek bevat deze tonen niet. Een diepe bas gaat tot 60 hz, misschien 40. Gaat het lager, dan wordt het overstemd en heeft het ook geen invloed op de warmte van het geluid.
Omdat luidsprekers belangrijke elementen zijn in het weergeven van het geluid, is het wel zaak daar het meeste aandacht aan te geven (naast de akoestiek van je ruimte en je geluidsbron/opname). Als het bereik van de luidspreker groot is kan dat wel iets zeggen over de mechanische kwaliteit, dus precisie van weergave. Maar dat is niet altijd zo, het is toch een kwestie van luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat 17 19 of twintig Hz niet zoveel van belang is Elk systeem Baskast heeft zo zijn bepaalde eigenschappen kort omschreven short throw of long throw.
in kleine ruimtes kun je het beste short throw of Front Loaded nemen in grote ruimte`s long throw of hoorn geladen kasten.

P.A. bas luidsprekers zijn gemaakt voor hogere geluidsdrukken en hebben meestal een stugge ophanging van de conus dit resulteert meestal in meer rendement in de hoger bastonen een luidspreker met soepele ophanging zal lagere frequentie`s weergeven maar is daarmee niet zo geschikt voor hogere geluidsdrukken.
Zorg overigens ook voor een versterker met een hoge dempingsfactor deze kan de laagste sinus bewegingen het beste controleren.