Werken boxen als deze (zie beschrijving) ook op 12v ipv 230v?

http://www.kieskeurig.nl/ipod_speakers/lenco/ipd-4000/215655/
lenco ipd-4000

Deze heb ik op het oog voor op de boot. Sorry als dit als reclame gezien wordt, dat is het natuurlijk niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

als je er een omvormer tussen zet kun je ze op 12 volt laten werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat bij voeding "lichtnet", dat is 220 volt. Op 12 volt gaat het niet werken tenzij je een omvormer 12>220 volt hebt.
paulus811
13 jaar geleden
De box neemt max 70 watt op.
Het is maar de vraag of een omvormer 12v 230V voldoet.
Dat zou de enige eenvoudiege oplossing zijn, MAAR de omvormers die betaalbaar zijn geven geen sinusgolf maar een trapeziummachtige golf op 230V di een aantal nadelen heeft, de topwaarde van de spanning is geen 300V zoals bij het lichtnet, zodat de inwendige trafo NIET op de juiste voedingspanning zou kunnen komen, wat juist voor versterkers heel belangrijk is.
Daarnaast stoken ze het netfilter knap warm omdat de omvormers veel harmonischen in de geleverde 230 VAC spanning meegeven. Dit kan forse problemen en zelfs defecten geven aan de boxen.
Wat van belang is , of er een trafo of een schakelende voeding in de boxen zit. Schakelende voedingen kunnen weer wel uitstekend met omvormers overweg omdat dat zelf ook schakelende voedingen zijn.
Omvormers zijn voor veel apparaten voor 230VAC NIET geschikt, daar wordt niet altijd duidelijk voor gewaarschuwd.
Veilige omvormers voor audioapparatuur zijn sinusomvormerd of dynamo-generatoren 230 VAC.
De goedkope (tot ongeveer 100 Euro) omvormers met een sinusgelijkende spanning (trapeziumomvormers) zijn NIET geschikt voor alles waar een inductiemotor in zit of audioversterkers met gewone trafo's.
Vreemd genoeg is het vermogen geen probleem, de max 70 watt houdt in dat bij normaal gebruik hooguit 10-20 Watt getrokken wordt, een beetje accu houdt dat lang vol.
Ben je elektronisch aangelegd, kijk in de box, zit er geen zware trafo in maar alleen ferriettrafootjes, dan werkt dit apparaat wellicht prima op de omvormers van pakweg 20 Euro..

Als je moedig bent, kun je kijken welke spanning de box inwendig van de 230V maakt. is dat 12-15 VDC, dan kun je ook direct op een accu koppelen, is de spanning hoger, dan kun je tot 24 volt ook de auto-laptopadapters gebruiken en die op de gewenste uitgangspanning afstellen, gebruik ook hier beveiligings diodes, zodat de stroom niet in de voeding en niet in de adapter of accu kan lopen.
De laatste aanpak maakt het stroomverbruik van je box enorm veel lager, terwijl storingvrije werking te verwachten is, dit werkt veel beter dan de 230 VAC omvormer en is in aanpak goedkoper.
Ook de laptopadapters halen die 70 watt max wel.
Met nadruk wijs ik er op dat de laatste adviezen alleen gelden voor mensen die echt inzicht hebben in elektronica, dat is beslist geen beginnersklus, je moet printen kunnen lezen, diodes, meten, solderen beheersen enz.
Succes.