Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de markt van publieke omroep?

wordt het toch ooit wat of?

een maand geleden
in: Radio
ronron1212
een maand geleden
Markt die hebben een kijkerspubliek de omroep krijgt geld via de overheid en moet daar voor bepaalde programma's uitzenden. De publieke omroepen bestaan al heel lang en waren de eerste die uitzonden
ronron1212
een maand geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_publiek_omroepbestel
KleinDuimpje
een maand geleden
Ik denk dat je eerst het doel van de publieke omroep moet begrijpen…….
tinus1969
een maand geleden
@janjan, je stelt twee vragen, die ik allebei niet goed begrijp. Kun je je vragen toelichten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

De markt van de publieke omroep draait om het aanbieden van media-inhoud zoals tv en radio, gefinancierd door belastinggeld of abonnementskosten. Deze omroepen hebben vaak de taak om een breed scala aan programma's te maken die informeren, onderwijzen en vermaken.

De toekomst van de publieke omroep is een topic waar veel mensen verschillende meningen over hebben. Sommigen denken dat ze zich moeten aanpassen aan nieuwe kijk- en luistergewoonten, vooral nu streamingdiensten populair zijn. Anderen vinden dat de publieke omroep juist zijn unieke rol moet blijven vervullen.

Er zijn dus kansen, maar ook uitdagingen. De vraag is vooral hoe ze innovatief kunnen blijven en relevant in het digitale tijdperk.

Wie gelooft dat publieke omroepen het nog gaan maken in de toekomst? Of hebben jullie ideeën hoe ze zich kunnen verbeteren?
(Lees meer...)
een maand geleden
Wat is dat nou voor vraag, "wordt het toch ooit wat"?
81% van de Nederlanders wordt wekelijks bereikt door de publieke omroep.
Dus een antwoord luidt: Het wordt niet wat, het is al wat.
(Lees meer...)
een maand geleden
KleinDuimpje
een maand geleden
+
Een aantal voorbeelden: Het NOS journaal, het enige journaal dat feitelijk blijft. Waar niet het wel en wee van onze BNers als nieuws wordt gebracht. Het enige journaal dat zich richt op kinderen en op mensen die het gewone journaal moeilijk begrijpen.
SchoolTV maakt educatieve programma’s voor alle leerlingen.
Etc etc
De publiek omroep heeft geen 'markt', maar een taak. Een commerciële omroep moet geld verdienen uit de markt, de publiek omroep krijgt publiek geld om haar taak uit te voeren.
Die taken zijn wél belangrijk, maar niet altijd commercieel interessant.
Taken zijn zaken als: informatievoorziening, educatie en cultuur, verbinding en maatschappelijk belang. Dat zijn niet allemaal onderwerpen waar de commerciële omroepen warm voor lopen.
Daarnaast wordt van de publiek omroep verwacht dat ze onafhankelijk (met nadruk: dus ook zonder commerciële belangen) haar werk doet.

Als je kijkt met hoe (relatief !) weinig geld de publieke omroep die taken uitvoert, dan neem ik mijn petje af voor de kwaliteit van deze programma's.
(Lees meer...)
ronron1212
een maand geleden
Relatief weinig geld
Op die begroting staat een totaalbedrag van afgerond 980 miljoen dat vanuit OCW naar de publieke omroep gaat. Van dit bedrag gaat het overgrote deel – ongeveer 80% - naar de omroepen. Wij wijzen een bedrag van ongeveer 800 miljoen toe aan omroepen voor programma’s op radio en televisie en online activiteiten (de ‘content’). Wij geven daarnaast als NPO zelf een bedrag van ongeveer 150 miljoen uit aan activiteiten die we voor het gehele bestel uitvoeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten van het afkopen van rechten bij Buma en Sena, distributiekosten, kosten van het uitzenden van de programma’s (b.v. de eindregie maar ook ondertiteling), kosten van ontwikkeling en ouderhoud van onze platforms NPO Start en NPO Luister en marketingkosten. Om deze twee taken – het toewijzen van programmageld aan omroepen en het organiseren van de gemeenschappelijke activiteiten binnen het bestel – adequaat uit te voeren, hebben we een bedrag van ongeveer 50 miljoen nodig. Dat is circa 5% van het bedrag dat we bij OCW aanvragen en dat zijn de kosten van de NPO-organisatie zelf.
Ze hebben een gigantische overheid meer leiding gevende en directeuren enz dan een normale organisatie heeft. @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
@ronron1212
Let op het woordje 'relatief' ! Ja, in absolute zin is het veel geld. En ja, er zijn zeker verbeteringen mogelijk. Niet in de laatste plaats vanwege de regeldruk: garanties zoals onafhankelijkheid, transparantie en een afspiegeling van de samenleving leveren regels en procedures op. Die kosten geld. Maar de publieke omroep en dan met name zijn journalistieke werk is wel een steunpilaar om de democratie in de lucht te houden en corruptie en doofpot affaires tegen te gaan. Dat is me ook wat waard. En dat zou het jou ook moeten zijn.
Daarnaast is een bron van betrouwbare informatie in geval van rampen en onheil ook wel fijn om te hebben. Die betrouwbaarheid moet verdiend en onderhouden worden. Ook daar heb je een sterke publieke omroep voor nodig.
ronron1212
een maand geleden
En dat zou het jou ook moeten zijn. ja dat is het maar niet tegen de prijs die er nu voor betaald wordt en zeker niet met de wildgroei aan de top
KleinDuimpje
een maand geleden
Dit is gewoon een prima antwoord.
De laatste zin leidt wederom tot een discussie.
Er staat duidelijk relatief, tussen haakjes en met een uitroepteken. De discussie gaat nu over teveel of weinig geld naar de publieke omroep. Meneer A vindt dit, meneer B iets anders. Dat kan en mag.
Anderen vinden weer dat er teveel geld naar C gaat, terwijl de ander vindt dat er te weinig geld naartoe gaat.
Laten we bij het antwoord blijven, en niet discussiëren over de laatste zin.
Word ik zo moe van, zucht.
ronron1212
een maand geleden
@KleinDuimpje dit is geen discussie maar gewoon even een aanvulling 1 miljard is gewoon niet even weinig geld. Wij betalen dat via de belasting. En als jij daar moe van wordt moet je het niet lezen. Ook Ozewiezewozewiezewallakristallix vindt het veel geld lees maar eens goed. Dat het antwoord goed is staat niet ter discussie jij lees alleen niet goed wat er staat. Het staat vrij om aanvullingen te geven. En als je moe wordt ga lekker slapen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Het is jouw mening dat dat niet even weinig geld is. Maar Oze hamert er bij jou ook nog eens op: relatief! Verder vind ik jouw opmerking; ga lekker slapen niet netjes! Ronron1212, kortom, ik vind dat jij behoorlijk vaak reacties geeft waarbij de context uit verband gerukt wordt.
Je hebt behoorlijk veel commentaar bij antwoorden. Mij valt dat op. Daar word ik moe van; zo van ‘daar is ronron1212’ weer.
Misschien niet netjes van mij om dat hier te zeggen, maar ik ben niet de enige die dat tegen jou zegt. Helaas zeg ik het nu ook tegen jou.
ronron1212
een maand geleden
@KleinDuimpje gelukkig ben jij en die andere de enige die schijnbaar denken dat hun mening de enige is die gezegd mag worden. Ik vindt een miljard erg veel geld hoe je het ook bekijkt dus hou jij je mening over mijn en andere gewoon voor je/Dan hoef ik ook mijn mening over jou niet te geven en dat geeft veel rust hier. Overigens veel commentaar ik geef commentaar als ik vind dat het antwoord of reactie niet juist of geheel juist zijn, Dat is mijn recht. Jpl hebt anders ook nog al eens iets op te merken waar ik grote vraagtekens bij zet dat valt mijn op en niet alleen mijn.
KleinDuimpje
een maand geleden
Het beste om hem te negeren.
Iets met een duif schaken.
Ik haal even twee opmerkingen over jou naar voren. Bij dezen dat ga ik dus doen.
Ik weet nu al dat jij toch het laatste woord wilt hebben. Succes!
ronron1212
4 weken geleden
@KeesWim we betalen voor alle reclame van bedrijven. Maar hier betalen we voor De npo dat is allemaal overhead. Voor alle omroepen met eigen directies en alle daarbij behorende overhead. volgens mij kan dat iets simpeler en goedkoper.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing