Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn oordopjes niet zo snel stuk gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
7.6K

Antwoorden (7)

het probleem ervan kun je wel oplossen door de draad achter je t shirt te doen
omdat de draad vaak bengelt blijf je achter alles hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iPod-dopjes hebt: de rubbertjes verslijten erg snel door vocht en vettigheid. Ik heb het idee dat je daar weinig aan kunt doen, behalve dan zorgen dat je oren goed schoon zijn. Balen is het wel, want nieuw iPoddopjes zijn belachelijk duur in verhouding tot wat je krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het eigenlijk niet over de rubbertjes ;)
Maar je hebt wel gelijk Apple oordopjes zijn echt waardeloos
Je oordopjes ook zeker niet oprollen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Ook niet laten vallen of tegen dingen aanstoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rubbertjes /schuimdopjes zijn te vervangen.
Inwendige draadbreuk is de grootste killer.
Dit kun je voorkomen door de draad NIET strak te trekken en er voorzorgen voor te nemen dat dat ook niet per ongeluk gebeurt, onder het shirt is een mogelijkheid, maar zweet kan ook schade aanrichten door zeer kleine barstjes in de draadisolatie zelf.
De draad niet oprollen of exact tegengesteld afrollen als oprollen en dat NIET strak doen, dus elke vorm van kracht op de draad of de koppeling met de stekker en/of de oortjes vermijden.
De solderingen en de draad zelf zijn de spelbrekers, de speler om je hals hangen, onder een shirt , zodat ook daar de draad altijd ontspannen is, is echt sterk bepalend voor de levensduur.
Let bij aanschaf ook sterk op de kwaliteit van de draad, sommige kwaliteitsoortjes hebben een opwindmechaniek en een kwalitatief sterke en goede draad.
Voor je gehoor is het heel belangrijk dat de oortjes een egaal frequentieverloop hebben, De oortjes kunnen dan zachter spelen en toch een goed geluid geven.
Want wat heb je er aan als je oortjes van slechte akoestische kwaliteit lang meegaan maar je gehoor naar de knoppen gaat door sterke resonantiepieken in je dopjes.
Let dus vooral op zo zacht mogelijke goede weergave, anders is de schade aan de dopjes veel minder erg dan een voorgoed verpest gehoor.
Hierin is de kwaliteit van opname ook een zeer belangrijke factor.
Te hard opgenomen muziek veroorzaakt clipping en dat is , ook bij zacht volume schadelijker voor je gehoor dan wat harder gespeelde muziek die onvervormd wordt weergegeven.
Met een goed gehoor kun je pas echt genieten van muziek met goede dopjes.
Zelf gebruik ik waar mogelijk een koptelefoon met noisecancelling, daardoor hoor je achtergrondgeluid niet en kun je op een veel lager geluidsniveau alle tonen goed horen.
Dit kun je alleen nooit gebruiken in een omgeving waar juist achtergrondgeluid je beschermt voor gevaar.
Schaf eventueel voor in huis of op het werk -als dat veilig is- een koptelefoon(tje) aan, die zijn veel minder kwetsbaar en daardoor doe je langer met de oortjes voor gepaste situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mn Sony oordopjes kreeg ik een soort doosje waar je ze precies ik kon leggen. Misschien biedt Sony het doosje ook los aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door er een te kopen van goede kwaliteit. Die van mij heb ik al een aantal jaren geleden gekocht. Ik vond hem toen wel erg duur. Maar het geluid is prima en hoewel ik er niet voorzichtig mee ben, is er nog nooit een draadje gebroken. Wel ben ik eens een zachtplastic dopje verloren, maar daar is makkelijk aan te komen. Het merk kan ik je niet meer vertellen (ik dacht sony). Dat is er ondertussen afgesleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er voorzichtig mee doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I hoop niet dat je verwacht dat dit het beste antwoord wordt