Hoe komt het dat mijn afstand tot een radio de ontvangst ervan kan beïnvloeden?

Soms luister ik naar mijn wekkerradio en de ontvangst is goed. Als ik me dan verwijder wordt de ontvangstkwaliteit minder en begint de radio te kraken. Kom ik dichterbij dan krijg ik weer een goed geluid. Hoe is dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

De ontvanger van een radio (het afstemmechanisme) bestaat uit een kring van een spoel en een condensator.
Als jouw lichaam in de buurt komt wordt de ccapaciteit van de condensator vergroot. Omdat je afstemt met je lichaam in de buurt verkleint de capaciteit als je weer weggaat en gaat de radio dus wat naast de beoogde frequentie staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast bovenstaand antwoord speelt ook reflectie en absorptie een rol, vandaar dat de positie van een persoon soms ook een VERBETERING van het ontvangst kan veroorzaken. Hierbij spelen ook interferentie en juist het reduceren daarvan een rol.
Dit heeft te maken met het coherente karakter van radiogolven