Hoe groot moet de accu zijn om mijn versterkers en subs te kunnen voeden?

Het gaat om twee (max. 500w) versterkers en 350w RMS subwoofers. Er zit standaard een 45ah 12v accu in de auto, maar voor deze installatie heb je hoogstwaarschijnlijk een extra of een grotere accu nodig.

Iemand die weet hoe groot de accu in Ah moet zijn met een berekening hoe je daarbij komt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Audio
3.4K

Het beste antwoord

Dit is vage wetenschap, immers praat je nu over max. waarden terwijl je natuurlijk nooit de volume permanent op 100% hebt staan voor je ritje naar oma, in de perfecte situatie zou je het aantal W kunnen delen voor het voltage van de accu om de A te weten. Dus dat is in jouw geval ruw geschat 100A, dus is de batterij van 45Ah in minder dan een half uur plat. Maarrrrr de versterker is niet 100% efficiënt, dus wordt die tijd nog minder. Om een meer precieze benadering te maken zou je de versterkers op een gemiddeld vermogen moeten zetten waarbij je hamer en aambeeld nog gewoon in je oor blijft zitten en de A meet met een multimeter. De berekening om te bepalen hoeveel Ah je accu moet zijn hangt af van hoelang jij van de muziek wilt genieten, Maar de formule is als volgt: A = W / V en dat getal deel je door de Ah van de batterij om te berekenen hoelang de batterij meegaat. Maar nogmaals, het is vage wetenschap, een batterij kun je ook nooit helemaal leegtrekken dus blijft het marginaal.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat u in het begin heeft gecalculeerd, de 100w binnen 30min leeg, is in het geval dat je de radio op de max (je 100%) zou zetten neem ik aan?