Welke versterker heb ik nodig voor de LENCO L-85 platenspeler?

Ik heb een LENCO-l-85 platenspeler gekocht. Daar zit een voorversterker ingebouwd maar ik ben er inmiddels achter dat ik een eindversterker nodig heb om ze aan te sluiten op mijn speaker. De speakers die ik heb zijn: Yamaha NX E-100. Is er ook nog iets waar ik om moet denken qua versterker? Een bepaald soort ofzo, bepaalde watt of een bepaalde ingang enz. (Ik heb hier echt 0 verstand van). En kan ik de versterker dan via een kabel die ik nog extra moet kopen aansluiten op speakers? Aan die speakers zitten 2 ingangen met daaraan 2 draadjes. (Rood en wit.)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Audio
4.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Een versterker mey luidspreker uitgangen welke minimaal 60 Watt aan 6 Ohm kan leveren is ideaal.
Minder kan maar zet deze dan niet te luid.
Let op de impedantie (6 ohm).
Je kunt vervolgens line (aux, cd..) ingangen gebruiken.

Antwoorden (3)

Iedere standaard versterker kan gebruikt worden, als het maar van die rood witte stekkertjes heeft aan de achterkant waar iets op aan gesloten kan worden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Niet ieder standaard versterker is geschikt voor gebruik met deze luidsprekers.
Vermogen en implementatie moeten overeen komen.
Je hebt een voorversterker en een eindversterker nodig. Pre-Amplifier en End Amplifier (of Power Amplifier)
De ingebouwde phonovoorversterker in de platenspeler versterkt het signaal wel een beetje maar is nog niet genoeg.
Je kunt een aparte voorversterker en eindversterker kopen, maar je kunt ook een Integrated Amplifier kopen. Daat zitten voorversterker en eindversterker in 1 apparaat.
Een Receiver is ook een Integrated Amplifier, maar dan zit er een radio bij in.
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Uitgang van platenspeler is line level (met riaa correctie).
Geen "extra" voorversterkerking nodig.
Als je hem rechtstreeks op een end amp aansluit zal hij gewoon op vol vermogen afspelen (niet handig maar consumenten kopen ook zelden een end amp).
Impedantie en vermogen (voor gebruikte luidsprekers) is wel belangrijk, maar hierover wordt niets vermeld in antwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou zeggen:
-Alle versterkers die een consument koopt zijn integrated amps. Dus je maakt het verhaal denk ik moeilijker waar dat niet nodig is.
(Of kan je op een consumentenwebwinkel een eindversterker aanwijzen die een voorversterker nodig heeft?) -Receiver heeft tegenwoordig een andere (onjuiste) betekenis, als je nu op receiver zoekt, vind AVR's of wel 5.1 surround-versterkers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/AV-receiver#Gebruik Wil je nu een versterker met ingebouwde radio, moet je zoeken op een versterker, en dan aanvinken dat je een radio wil hebben.
- https://www.coolblue.nl/product/789393/yamaha-r-n303d-zilver.html (versterker met radio)
Dit is wat je vindt als je zoek op receiver:
- https://www.coolblue.nl/receivers (wat men tegenwoordig dus onder de term (AV)-receiver verstaat.
(nu zitten daar soms ook wel tuners ingebouwd, maar de vrager heeft denk ik weinig aan platenspeler op een 5.1 set aangesloten.)
TurfGraver
4 jaar geleden
"Of kan je op een consumentenwebwinkel een eindversterker aanwijzen die een voorversterker nodig heeft?"
https://www.hifiklubben.nl/stereo/versterkers/nad-m22.2-eindversterker
Maar dan heb je het niet over zo'n platenspeler en luidsprekers. ;)
grasmaaier
4 jaar geleden
Impedantie is wel belangrijk maar dit is bij mijn weten op alle versterkers simpel met een schuifje in te stellen op 4 ohm of 8 ohm. De boxen op de foto zijn volgens mij gewoon 8 ohm en geen 6 ohm.
Ik ben het met Turfgraver eens dat het beter is om een versterker te nemen met een hoger vermogen dan het maximale vermogen van de boxen.
En niet alle versterkers die je nu koopt zijn integrated amps. Er is vanalles te koop.
Ik heb zelf een aparte voorversterker en eindversterker en dat hoeft helemaal niet superduur te zijn. Mijn voorversterker was 800 euro en de eindversterker 1300 euro.
TurfGraver
4 jaar geleden
Denk niet dat iemand met een platenspeler en speakers van te samen nog geen 200 euro op zoek is naar iets in die prijsklasse.
Schakelbaar impedantie op versterker?
grasmaaier
4 jaar geleden
Ik legde in mijn antwoord alleen het verschil uit tussen aparte versterkers en geintegreerde versterkers. Dus dat de vraagsteller niet een eindversterker gaat kopen waar geen voorversterker bij inzit.
Mijn vorige versterker had een schakelbare impedantie maar degene die ik nu heb niet.
Omdat de ongemotiveerde minduimpjes me opvielen, ben ik gaan zoeken wat er eventueel fout aan de antwoorden zou kunnen zijn.

Om een geluid goed weer te geven is het belangrijk dat een luidspreker een impedantie heeft die de laatste trap van de versterker de mogelijkheid geeft precies zoveel energie door te geven als waar deze voor is ontworpen. Een luidspreker die bijvoorbeeld een impedantie van 4 ohm heeft en die wordt aangesloten op een versterker die 8 ohm impedantie vraagt kan problemen opleveren.
Daarnaast is het belangrijk een luidspreker te kiezen die het vermogen aan kan dat de versterker levert. Een versterker die 50 Watt aan vermogen levert kan een luidspreker die is ontworpen voor 10 Watt vernielen.

De Yamaha NX E-100 speakers hebben een impedantie van 6 Ohm en vermogen van 60 Watt.
Je kunt hier filteren op versterkers met een impedantie van 6 Ohm en minimaal 60 Watt:
https://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten
Je speakers blijken 90 Watt versterkers ook nog prima aan te kunnen.
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
"Een versterker die 50 Watt aan vermogen levert kan een luidspreker die is ontworpen voor 10 Watt vernielen."
Wist u dat andersom vaker voorkomt?
Dus een 10 watt versterker helpt een 50 watt luidspreker naar de vernieling.
TurfGraver
4 jaar geleden
Uit laatste link die je hebt geplaatst :
"Een interessant weetje: er sneuvelen meer speakers door een te laag uitgangsvermogen van de versterker dan andersom." (zie: Voorkom klippen)
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor je aanvullingen. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat elke versterker voldoet.
LeonardN
4 jaar geleden
Kunnen we dan effectief stellen (aangezien 6 ohm geen veelvoorkomende waarde is bij (huidige?) versterkers, dat een versterker van 4 ohm en 60-100 watt prima is. Zoiets dus?
https://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten/#filter:PY1BCsIwEEXv8texJJqCzQEKLrrqUlyEdJBIaktSRCy5uxOCrmbm8R6zY4kTxd5TmGCwRv9IEBWOS9yY2eT-ZCV3Ye-gBFZ7p9F_CEZJKUrpaPBPmGM5E5u9DxvFBLNDt7KMlw0wV3CgccsCSp27wufSQTUtP5rtm_dONhJs6FMtq6EZ_oyy55y_
TurfGraver
4 jaar geleden
Let op dat geleverd vermogen daalt als aangesloten impedantie stijgt.
SimonV
4 jaar geleden
Nee.
Een luidspreker van 6 ohm op een versterker voor 4 ohm zal niet goed presteren omdat de versterker haar energie niet kwijt kan.
Niet “vanaf 4Ω t/m 4Ω” maar “vanaf 6Ω t/m 6Ω”.
Niet “vanaf 1,5W t/m 90W” maar “vanaf 60W t/m 100W”.
Dan kom ik uit op Denon HEOS
https://tweakers.net/pricewatch/460890/denon-heos-amp/specificaties/
TurfGraver
4 jaar geleden
Hoger impedantie luidsprekers aansluiten op een versterker welke lager impedantie kan verwerken hoeft geen probleem te zijn (lager wel). Dus 0 t/m 6 zou het dan zijn.
Er zal dan alleen minder vermogen geleverd kunnen worden, maar als versterker voldoende kan leveren bij de aangesloten impedantie is er niets aan de hand.
Een versterker hoeft geen energie kwijt, het levert of niet.
Uitzondering zijn bepaalde buizen versterkers.