Hoe sluit ik een auto subwoofer thuis aan?

Ik heb een auto subwoofer gekocht maar zou deze momenteel nog even binnenshuis willen aansluiten tot als ik een auto heb. Hoe begin ik hier aan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
5.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Waar wil je hem op aansluiten?
Wat voor sub is het?
Waarschijnlijk minimaal een geschikt versterker nodig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver, ik wil hem eigenlijk gewoon via het stopcontact thuis kunnen gebruiken op mijn kamer. Een versterker moet ik nog kopen maar weet niet voor welke ik zou gaan? Ik heb een Kenwood w1200t gekocht.
TurfGraver
5 jaar geleden
De sub wordt aan een vesterker aangesloten. In een auto zal dat een versterker zijn op 12v in huis is het handigst een versterker op 230v.
Nu is sub 200 Watt bij 4 Ohm.
Dus een versterker welk die vermogen (of meer) aan die impedantie kan leveren is prima.
TurfGraver
5 jaar geleden
Overigens, zo'n sub gaat voor geen meter klinken in huis.
Is hedoeld voor klein ruimte als een auto. ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou een omvormer gebruiken naar 12v zodat ik mijn versterker later nog in de auto zou kunnen aansluiten. En ja dat heb ik ook al zitten denken, mijn kamer is wel niet veel groter dan 15 vierkante meter dus op zich is de ruimte waar hij zal staan niet zo groot.
TurfGraver
5 jaar geleden
Als omvormer vermogen (en correcte spanning) levert welk versterker vraagt kan dat prima.
Vergelijk kubieke meters (l x b x h) van je kamertje eens met een auto. :)
Dan moet sub al aardig wat meer lucht verplaatsen.

Antwoorden (1)

De subwoofer aansluiten op een geschikte verterker (de impedantie van de versterker moet dan lager of gelijk zijn aan de subwoofer, in dit geval waarschijnlijk 2 of 4 Ohm) en de vermogens moeten ongeveer overeenkomen (liefst de versterker iets meer vermogen dan de subwoofer, de meeste speakers worden namelijk "opgeblazen" door een gelijkspanning van een te ZWAKKE versterker, en niet door teveel vermogen) en let ook op de metingen dan hetzelfde zijn, dus DIN, RMS, PMPO etc.
Dan die versterker aansluiten op de subwoofer-uitgang van je huisapparatuur.
Hou er wel rekening mee dat een auto-subwoofer in huis alleen maar zal "bonken en grommen".
Deze zijn namelijk ontworpen om de "kleine" auto als de eigenlijke baskast te gebruiken!