Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer gebruik je de XLR uitgang en wanneer de 6.35mm jacks bij stage piano's?

Ik heb een Roland stage piano. Hiermee wil ik audio van mijn stage piano opnemen in garage band op mijn laptop. Midi is nu niet nodig.
Mijn piano heeft twee soorten outputs: een L en R 'balanced' XLR output en een L en R 6.35mm outputs. Heb de muziekwinkel gebeld voor advies hiervoor en er werd mij verteld dat ik hiervoor een audio interface nodig heb en twee XLR kabels. Vervolgens de geadviseerde interface gekocht (Focusrite Scarlet 2i2 2nd gen) en de kabels.
Nu heb ik alles aangesloten en kan ik het geluid opnemen in garage band en met mijn koptelefoon live monitoren via de interface. Alleen nu is het geluid via mijn koptelefoon erg zacht en als ik de toetsen hard indruk krijg ik veel ruis/krakend geluid.
Vervolgens weer de winkel gebeld en een andere jongen gesproken die zei dat je juist geen XLR nodig hebt, maar de 6.35mm jack kabels.
Hierdoor ben ik in de war geraakt. Wanneer gebruik je de XLR uitgang dan en wanneer de 6.35mm jack?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
2K
TurfGraver
5 jaar geleden
De instellingen (gain) op de 2i2 wel goed staan?
TurfGraver
5 jaar geleden
Overigens, xlr is een connector. Balanced kan ook bij jack (trs) voorkomen.
Ik vermoed echter dat de jack uitgangen op de piano un-balanced zijn.
http://homestudioplugin.nl/kabels/balancedunbalanced/
Bijde zouden (mits goed aangesloten) geen problemen mogen geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De gain staat bij beide inputs op 0, ik ga het vandaag eens met een 6.3mm jack van een vriend proberen!
TurfGraver
5 jaar geleden
"Alleen nu is het geluid via mijn koptelefoon erg zacht"
Wellicht gain dan iets verder opendraaien. :-)
TurfGraver
5 jaar geleden
Let op. Bij gebruik van de jack uitgangen heeft volume op de piano ook invloed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Balanced audio outputs gebruik je in omgevingen waar je veel storingen hebt zoals op een podium met dimmer packs e.d. deze geven interferentie op de audio kabels, maar omdat het balanced is zit deze storing ook op de 'retour' in deze kabel nu deze storingen van elkaar af te trekken hou je een zuiver signaal over. De 6,35mm jacks zijn gewoon line out en kun je prima gebruiken via een line-in -> USB interface zoals die focusrite, maar een simpele Soundblaster USB kaart van 35 euri kan dit ook prima.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding