Waarom zoemt mijn passieve speaker terwijl hij geen voeding heeft en er geen versterker op aangesloten Is?

Zoals de vraag luidt: ik heb hier een passieve, losse speaker liggen. Er is niets op aangesloten, Hij staat gewoon echt los van de stroom, versterker etc. Hoe kan het dat deze alsnog een zoem geeft? Het is een hele zachte zoem en zeker niet storend, maar het klinkt alsof er stroom in circuleert.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
3K
LeonardN
6 jaar geleden
Batterijen erin?!
TurfGraver
6 jaar geleden
Bijen er in?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nope, zitten ook geen batterijen in. Boxen worden normaliter gevoed door de versterker maar deze is ook niet aangesloten. Nogmaals, er zit helemaal niks op aangesloten.
LeonardN
6 jaar geleden
Al verplaatst? Misschien zoemt er iets anders in de buurt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat voor speaker is het?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Yep, heb hem verplaatst. Ook dan blijft hij zoemen. Het betreft een LUCAS 2000 van HK AUDIO.
TurfGraver
6 jaar geleden
Sub of sateliet (die zoemt)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De satelliet zoemt, sub kan ik niks in horen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Kan mij hooguit resonantie met iets voorstellen. Er zit (zonder aangeleverd signaal) normaal niks in wat kan zoemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is echt ontzettend raar: ik heb er inmiddels 5 mensen naar laten luisteren, maar het is ECHT geen resonantie.. waar ik de speaker ook neer zet, hij blijft zoemen..
TurfGraver
6 jaar geleden
Zou er wel een filmpje van willen zien. :)
Is ook uniek.(Of er moet iets inzitten...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat er iets elektromagnetisch instraalt op die speaker, ik heb weleens AM radio gehoord op een speaker met een vrij lang draad (50mtr) terwijl niks aangesloten was op een passief speakersysteem. Heb je NEON of TL verlichting in de buurt? Of zo'n Plasma-bol? Misschien andere HF componenten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Batterijen erin?!"
@LeonardN: Heb je die kast gezien? Is een serieus ding. http://www.meetmusic.com/news/artikel/71-15776/hk-audio-lucas-2000
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je de reactievolgorde gezien ;D
Antoni
6 jaar geleden
Op de genoemde website staat: "Wanneer ik [,Paul Van Caudenberg,] het volume van de subwoofer d.m.v. de draaiknop verminder, hoor ik bij laag volume wel een vreemdsoortig parasietgeluid meeklinken. Op normaal of hoog volume is het niet hoorbaar, en met de bass level draaiknop op 0dB (de normale middenstand) was er niets aan de hand. Een kinderziekte van de digitale processor of versterker?" Misschien heeft de vraagsteller hetzelfde probleem?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat @buurmannetje maar zo gelijk heeft.. Ik heb de speaker meegenomen naar een ander adres zo'n twee kilometer verderop. Daar was de zoem echter niet meer hoorbaar. Ik had de speaker inderdaad in de buurt staan van een TL-lamp. Ook waren er meerdere elektronische apparaten in de buurt, het stond tenslotte in een studio vol gear. Een andere verklaring heb ik er niet voor! @turfgraver: filmpje had geen nut gehad, de zoem was niet direct hoorbaar, enkel wanneer je je oor tegen de speaker aanlegde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er een snoer aan vast zit kan zo'n luidspreker diverse onhoorbare storingsbronnen versterken, rol je het snoer op dan verdwijnt de storing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de 70-er jaren maakten zowat alle apparaten in huis verstaanbaar geluid. De oorzaak was de buurman, die een piratenzendertje runde. Zijn er in de buurt zenders van enige omvang? Telefoonpaal? Een draadloze lader in de buurt?

Antwoorden (2)

Ik denk dat je toch in een elektrisch magneetveld zit het voorbeeld door een hoogspanningsleiding of een zware transformator ,probeer het eens op een ander adres.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat is een elektrisch magneetveld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een spoel of bijvoorbeeld een transformator aansluit op het lichtnet verspreid deze een elektrisch magneetveld dat je via een andere spoel kan op vangen bijvoorbeeld ben je elektrische tandenborstel ,in je luidspreker zit ook een spoel.
Cryofiel
6 jaar geleden
Aha, je bedoelt een elektromagnetisch veld. Een elektrisch magneetveld bestaat niet.
Is het een lage bromtoon? Dan zou het de 50 Herz wisselspanning kunnen zijn als je stroomvoerende kabels dicht langs je speakers hebt lopen.

Wat ook kan is dat je heel dicht bij een hoogspanningsmast woont, of een GSM-antenne.

Als het echt laag gezoem is, kan het ook zijn dat je je vergist. Misschien komt het gezoem ergens anders vandaan. Misschien trilt de ondergrond van de speakers, en denk je daardoor dat het gezoem uit de speaker zelf komt? Het is moeilijk om de richting van lage tonen vast te stellen, vandaar dat ik denk dat dit ook een optie is.