Waarom veroorzaakt noise cancelling een hoorbare achtergrondruis?

Hi,

Gebruikers van noise cancelling hoofdtelefoons weten dat deze technologie een soort witte ruis veroorzaakt. De mate van dit geluid hangt wat af van het merk en type hoofdtelefoon, maar het is eigenlijk altijd hoorbaar.

Hoe komt het toch dat we deze 'hiss' horen? Het voelt trouwens ook als een soort druk op je oren; het is echt iets waar je aan moet wennen.

Ik heb zelf uren gezocht op Google maar ik kan nergens een verklaring vinden. Ik heb zelf 3 mogelijke verklaringen:

1. De witte ruis wordt bewust 'gecreeerd' om de overige geluiden te 'masken'.
2. Of de witte ruis wordt veroorzaakt door het anti-geluid. Dit is trouwens wel vreemd omdat het uit verschillende frequenties zou moeten bestaan (net zoals het omgevingsgeluid).
3. Of het komt doordat het geluid zo sterk wordt weggenomen dat het brein deze geluiden waarneemt ten gevolge van onderstimulatie (iets wat mensen ook schijnen te krijgen bij een dode kamer).

Ik hoop dat iemand met een achtergrond in natuurkunde / biomedische technologie mij hier antwoord op kan geven!

Cheers,

Rob

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
7.8K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het aan de kwaliteit van je hoofdtelefoon ligt. Ik had laatst voor het eerst een hoofdtelefoon met noise cancelling op voor het eerst in m'n leven en ik merkte niks. Heb je wel muziek aan of alleen noise cancelling zonder muziek? Ik hoor graag van je.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Heb je wel muziek aan of alleen noise cancelling zonder muziek? Ik hoor graag van je." Dat maakt niet uit. Stel dat de vrager geen muziek aan heeft staan dan wil deze natuurlijk ook "geen audio" ervaren. Anders zou dit bij stille delen enorm storen, of als je bijvoorbeeld gamet of de hele dag je koptelefoon op hebt. Ik had het een keer bij een draadloze koptelefoon op USB. Direct teruggestuurd, vijf tellen in Windows (zonder geluid) en ik was er klaar mee door een hiss. (geen noicecancelling overigens). Anderen met dezelfde koptelefoon claimden er geen last van te hebben. Voor mij was het direct klaar.
Dat komt omdat je geluid alleen kunt cancellen als je weet hoe het geluid er precies "uit ziet". Je moet het dus kunnen voorspellen.
Nu bestaat geluid nooit alleen uit een voorspelbaar gedeelte, maar altijd ook uit een onvoorspelbaar gedeelte (ruis, zoals windgeruis, verkeersgeluid, kookgeluid, etc). En dat is dus precies het gedeelte dat niet valt te cancellen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mag ik het proberen? (ik zeg niet dat ik het weet, dit is hoe ik denk het te snappen). "Het lijkt mij per definitie onmogelijk geluidsgolven te voorspellen laat staan dit voorspelde geluid op te heffen in je koptelefoon." Zet maar een enkele sinusgolf op op een bepaalde frequentie, na een paar golven kan je al antigeluid op die golf gaan proberen toe te passen lijkt me. Wiki ruis
"Een ruisonderdrukkende hoofdtelefoon is een hoofdtelefoon die op een actieve manier ongewenst omgevingsgeluid reduceert door het toevoegen van antigeluid." Wiki anti
"Antigeluid is een geluid dat een ander geluid opheft door een tegengestelde fase. De tegenfase kan ontstaan door reflectie, maar ook met elektronica en een luidspreker bewust gegenereerd worden. Met dat laatste is het mogelijk bestaand geluid te dempen, iets wat vooral bij lagere frequenties en monotone geluiden goed functioneert."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen dank. "maar gelukkig heb ik niet zelf gemaakte geluidgolven neergezet" Er zijn ook een hoop dingen die een vrij constant repeterend geluid geven zoals motoren. Zo is mij altijd het principe uitgelegd. https://youtu.be/VTx4JgYsW5s?t=56s En ja voor niet repeterende geluiden is het lastiger, maar toch wordt zoiets ook gedaan zo begrijp ik.
(verder in de video)
https://youtu.be/VTx4JgYsW5s?t=2m08s
TurfGraver
6 jaar geleden
Zucht. Het is gewoon ruis van alle (active) troep wat er in zit.
In een helikopter voor spraak geen probleem.
In stilte met muziek zal de ruis opvallen.