waarom moet je een syntheziser met 2 kabels aansluiten? (xlr jack)

hallo

ik heb al heel lang een vraag ik heb een korg kronos gekocht, maar de verkoper zei dat ik de korg kronos met 2 kabels moest aansluiten. maar waarom moet ik het met 2 kabels aansluiten de kabels wat ik gekocht heb is een klotz (https://www.bax-shop.nl/xlr-jack/klotz-m1ms1b0100-neutrik-xlr/m-3p-jack-3p-1-meter-signaalkabel/product-details.html) deze maar de 5 meter variant. ik zou het gaan aansluiten met een jack xlr

mvg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
1.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Uitgangen op de korg zijn balanced (trs).
Als je naar XLR gaat (ook balanced) is dit dus een prima kabel.
TurfGraver
6 jaar geleden
@quest132, elk uitgang (links en rechts) heeft een eigen gebalanceerd plug.
Er zijn voor stereo dus ook twee kabels nodig. Overigens, is het niet handiger om hem op de line (vaak ook jack) aan te sluiten? In dat geval met twee trs (stereo jacks aan bijde kanten) kabels?

Antwoorden (1)

Je moet natuurlijk niets, maar omdat de meeste synthesizers stereo zijn kun je dus zowel het linker- als het rechter audiokanaal op aparte kanalen aansluiten. In sommige gevallen zal het stereoeffect niet zo belangrijk zijn en kun je volstaan met alleen het linker kanaal. Als de linker jackaansluiting op de synthesizer stereo is uitgevoerd dan kun je ook een kabel gebruiken met aan 1 kant een stereojack en aan de andere kant een Y-split met twee xlr3 pluggen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je een Y-split gebruik neem dan de hoofdtelefoon uitgang (ik zou het niet doen).
Bij de L (mono) of R split je ander de gebalanceerd signaal (links zal dan 180 graden gedraaid zijn t.o.v. R) met alle mogelijke gevolgen van dien.
Info: http://homestudioplugin.nl/kabels/