Zijn mijn speakers kapot?

Ik heb nu ongeveer 3 weken de TRUST GSP-421 2.1 Speakerset.
Vandaag hoorde ik constant een rateling, deze rateling kwam uit beide luidsprekers en gaat ook door als er geen muziek op staat.

zijn mijn speakers kapot, zo nee hoe kan ik dit verhelpen.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
3.2K

Antwoorden (3)

Hoi, je zou kunnen controleren of je speakers goed zijn aangesloten. Daarnaast is het mogelijk dat je speakers zijn "opgeblazen" door het hard draaien van muziek. Aangezien je de speakers nog maar zo kort hebt, adviseer ik je om met het aankoopbewijs terug te gaan naar de winkel/webshop waar je ze gekocht hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn m.i. twee mogelijke oorzaken. Het is mogelijk dat er een kabelbreukje zit of dat het stekkertje niet meer goed is, of je hebt de boxen opgeblazen door er te hard geluid mee af te spelen.

Bij een kabelbreukje of kapot stekkertje zou het geluid moeten veranderen als je een beetje met het kabeltje speelt en aan het stekkertje draait in de aansluiting. Hoor je het gekraak op een bepaalde stand dan niet meer, hoef je alleen het kabeltje even te vervangen.

Als de boxen opgeblazen zijn, dan is de conus van de speaker gescheurd en dit is niet te herstellen. Als het professionele apparatuur is, kun je het omhulsel openschroeven en de speaker vervangen, dat is dan goedkoper dan een hele nieuwe box. Bij de meeste computerspeakers en (goedkopere) Hi-Fi of home cinema boxjes kan dat niet en zit alles in elkaar gelijmd.
7 jaar geleden
Als het ratelen ook aanwezig is als er geen muziek draait dan zijn de speakers (nog) niet stuk, dan wordt er storing vanuit de versterker naar de speakers gestuurd.
Mogelijke oorzaken: bromstoring op ingang van versterker - moet minder worden als je volumeknop dichtdraait, of versterker is defect, dan gaat brom of ratel door totdat je de versterker helemaal uitzet.