Waarom zijn cd's gesampled op 44.1kHz?

Zit hier een bepaalde logica achter? Waarom niet op bijvoorbeeld 48kHz? En wat is het nut van hogere sample rates zoals 96 of 192kHz?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit komt omdat de eerste digitaal audio op video cassete werdt opgenomen, hiervoor was 44,1 de logische keuze en deze hebben ze maar gehouden (anders moest er geresampeled worden) op CD.
Meer over samplerate:
http://homestudioplugin.nl/digitaal-audio-techniek/sample-rate/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvullend info over de video gebeuren.
44.1 zit hem in de aantal (active) beeldlijnen x velden x samplelijnen.
PAL: 294 x 50 x 3 = 44100
NTSC: 245 x 60 x 3 = 44100
https://en.wikipedia.org/wiki/44,100_Hz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correcte reactie. Maar waarom niet bij de antwoorden ge plaatst? Ik had het ook al gevonden. +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Moordigger. Dit antwoord zocht ik :)

Het beste antwoord

Het menselijke gehoor ligt ergens tussen de 20Hz - 20.000Hz, om een analoge transformatie te maken naar discrete signalen heb je voor sampling van dit analoge signaal twee maal de maximale gehoor-frequentie nodig, dat Sony & Philips dit afgemaakt hebben op precies 44.1kHz staat als reactie bij je vraag(vroegere digitale audio op U-matic videobanden)

Een hogere sampling frequentie zoals 96kHz of zelfs 192kHz maakt dat je de resolutie van je sample groter kunt maken, het is zoiets als een getekende sinusgolf van 10 pixels per inch er minder mooi en strak uitziet dan zo'n zelfde sinus in 300 pixels per inch. Kortom, het geeft een meer natuurgetrouwe weergave van de oorspronkelijke(analoge)bron, en deze frequentie verhoging geeft ook veel meer speelruimte in low-pass / band(gap) filters, en signaal storingen(digitale ruis/jitter) zijn beter te detecteren...