Waarom is bas afhankelijk van de plaats waar je de speaker neerzet?

Hallo iedereen, ik heb een Beats Beatbox Portable Bluetooth luidspreker en de luidspeaker doet het best goed, gaat luid en heeft een zeer diep low-end (bas) voor z'n formaat. De bas is wel een stuk minder sterk als je hem niet plaatst in een hoek, of in de buurt van een muur, hoe komt dit? Ik heb ook een Logitech Z906 set en de subwoofer is niet onderhevig aan dit "probleem". Heeft het te maken met het formaat van de subwoofer? Ik heb zelf geen idee. Iemand die kan helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft te maken met de golflengte en amplitude (volume) van de lage frequentie.
Reddie
8 jaar geleden
@Moordigger, ter aavulling, een toon van 20Hz heeft een golflengte van 17 meter.
Heel wat langer dan de afmetingen van een kamer, dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Reddie, al wil dat niet zeggen dat je kamer deze lengte moet hebben om deze frequenties weer te geven (20Hz is wel erg laag).
De verhoudingen (L x B x H) zijn in deze meer van belang. laag frequentie hoopt zich het meest in de hoeken van een kamer op. Luidspreker daar (in de hoek) plaatsen kan voorkomen dat de laag op je luisterplek geanuleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1/4 golflengte resoneert uitstekend (de antenne van de meeste telefoons is ook 1/4 golflengte) dus dan heb je nog maar iets van een ruime 4 meter nodig voor je 20Hz. Maar dat verklaart niet waarom dan ook 30Hz harder klinkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem zit hem in de reflexties in de kamer.
Afhankelijk van de frequentie (elk frequentie anders) kan het zijn dat deze beinvloed wordt op de plaats waar je zit te luisteren. Welk frequentie hoeveel wordt beinvloed hangt van de kamer modus af, de hoeveelheid reflecties en de volume van weergave van deze frequentie. Meeste energie van een frequentie zit op 1/4 van de golflengte :).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar heeft dit dan ook te maken met de grootte en het SPL van de subwoofer?

Het beste antwoord

Speakers creeëren altijd meer bas wanneer deze in een hoek staan. De frequenties van basgolven hebben een grote golflengte die moeilijker zijn om te richten. (Hoe lager hoe omnidirectioneler de verspreiding van het geluid.) Door een speaker in een hoek te zetten wordt een groot deel van het bas-bereik teruggekaatst door beide muren waardoor het opgenomen rendement in het laag omhoog gaat.

Zet je een sub-woofer in het midden van een ruimte heb je ook sneller problemen met faserende reflecties van geluidsgolven, waardoor je op sommige plekken destructieve en op andere plekken constructieve interferentie kunt ervaren. Met als gevolg dat de bas zeer ongelijk over de ruimte verdeeld wordt.

De truc is om een goede balans te vinden qua plaatsing. Bij high-end speakers is dit een hele aparte studie die erg serieus genomen wordt door puristen, om een zo "eerlijk" mogelijk geluid te krijgen.
Uiteindelijk is het een kwestie van smaak wat je zelf het "beste" vind klinken, dus ik zou je aanraden om daarmee te experimenteren ten opzichte van je luister positie(s) in de ruimte.
Succes!