Hoe vervang ik de naald van een platenspeler?

Hallo,

Ik heb al een tijdje een tweedehands platenspeler in bezit. Nu heb ik toch maar eens op internet een nieuwe naald gekocht dat bij mijn type Platenspeler past. Hoe kan ik een naald vervangen? Ik heb ook iets gelezen over de naalddruk? Wat houdt dat in en kan ik dat ook aanlassen? Het gaat om een Akai AP-27, Een onbekend type.

Thanks!

Toegevoegd na 58 seconden:
Aanlassen = aanpassen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
17.1K
Amadea
8 jaar geleden
Vroeger ging dat als volgt: je houdt het naaldonderdeel net onder de bovenkant van de kop vast tussen duim en wijsvinger en schuift dat naar voren (van de pickup-arm af richting jezelf). De nieuwe schuif je er dan in omgekeerde volgorde weer bij aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klinkt eenvoudig, moet er niet iets aan de hoogte/druk worden aangepast? Heb niet veel ervaring hiermee
ronron1212
8 jaar geleden
Daar is het contragewicht aan het eind van de arm voor dus aan de andere kant van de naald aan de arm zit een draai schijfje als het goed is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naalddruk aanpassen hoef je alleen te doen als deze niet goed is. Anders mooi van afblijven. :)

Het beste antwoord

Aan de arm van de pick-up zit een soort slede die waarin het element wordt vastgehouden. Dit is een plastic blokje of een torpedo-achtig gevormd onderdeel.

Hierin zit in een schacht aan de voorkant de naald geplaatst.
Er zijn verschillende methoden om een naald te plaatsen, kijk dus goed hoe de oude
naald aan het element vastzit.
Forceer niets, het verwijderen en plaatsen van een nieuwe naald wijst meestal zichzelf.

De naalddruk stel je in met het contragewicht dat aan de achterkant van de arm zit.
Deze kun je draaien, hoe meer je hem uitdraait, naar buiten dus, hoe minder de naalddruk.
Let op, een te lichte naalddruk maakt de arm te gevoelig voor schokken en stoten waardoor de naald uit de plaatgroef, over de plaat heen zal vliegen.
Daarbij verlies je ook een groot deel van de oorspronkelijke dynamiek die op de plaat is opgenomen.
Een te zware naalddruk laat de naald en de plaat sneller slijten.

Tot slot is er nog de Anti-skate instelling, dat is een soort zijwaartse tegendruk op de arm die probeert om de naald zo precies mogelijk in het midden van de groef te houden, waardoor het stereo effect zo goed mogelijk wordt bereikt.

De anti-skate bevindt zich ook aan de achterzijde van de arm, vlakbij het contragewicht. Het instellen gebeurd in micropunten tussen -, 0 en +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel!