Hoe kan ik mijn subwoofer wat minder laten bonken?

Ik luister graag muziek en kijk graag films. Daarvoor gebruik ik mijn homecinemaset, die ook over een subwoofer beschikt. Echter, ik woon in een redelijk gehorige flat, en ik wil natuurlijk geen geluidsoverlast veroorzaken voor bijvoorbeeld mijn benedenburen.

De subwoofer beschikt helaas niet over een regelaar om hem meer of minder te laten bassen. Is er een mogelijkheid om dit toch ietwat in toom te houden? Bijvoorbeeld hem niet rechtstreeks op de vloer plaatsen, of op een kleedje of iets dergelijks?

Het volume heel zacht zetten accepteer ik niet als antwoord. ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
4.6K

Het beste antwoord

Mijn subwoofer staat op een blok piepschuim tegen de trillingen, 120 Watt RMS met een piek van 240W is een beetje te en ik zit met hetzelfde probleem. Dit piepschuim absorbeert enorm veel trillingen.

Een paar oude sokken in het luchtgat wordt ook veel gedaan door sommigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks, dat met piepschuim zal ik eens proberen want dat is gemakkelijk even uit te proberen. Over sokken of kranten hoor ik wisselende verhalen (zie andere antwoorden) maar dat kan eventueel ook nog een optie zijn.

Andere antwoorden (6)

Waar is je subwoofer op aangesloten? Je hebt toch wel een soort toonregeling daarop?
Op een kleedje helpt een beetje (dat rijmt) maar de energie laat je vloer en muren in trilling komen, daar doe je weinig aan, als je het niet wat wilt dimmen.
Niet in een hoek en verder uit de wand helpt ook, maar dat zal ook wel niet geaccepteerd worden.
O ja, in de achter of onderkant van je subwoofer zit een gat.
Prop daar oude kranten in. Dat helpt zeker.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is gewoon aangesloten op de homecinemaset met twee speakerkabels. Niet in een hoek en verder uit de wand vind ik wel degelijk nuttige tips hoor, dus dat wordt best geaccepteerd! Kun je nog iets meer vertellen over die kranten, gaat het dan niet heel dof klinken ofzo?
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat gaat klinken als een 'oude krant', LOL. Maar je hebt aanzienlijk minder lage tonen. Probeer maar. Een goeie prop...
Toevallig heb ik een week geleden een vragensteller het volgende advies gegeven waar jij misschien ook wat aan
hebt.
Het ging over luidsprekers maar het is ook ideaal voor een subwoofer.
Dit werkt heel wat beter dan een kleedje, kussen of eierdozen.

Om het gedreun van je luidsprekers aan banden te leggen kun je het volgende doen. Zorg dat de luidsprekers vrij van de wand staan, minstens een halve meter en monteer er spikes onder. Zet ze dan op een zware stoeptegel die je isoleert van de vloer d.m.v doormidden gesneden rubber balletjes.
Blokjes van siliconenkit die je met een ijsblokjesmal maakt geeft ook goede isolatieblokjes.
Van die schokdempers die je onder de wasmachine zet kun je ook onder de tegel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed helpt tegen het bonken is niet een sok oid maar de kantelfrequentie NAAR BENEDEN BRENGEN.
Hierdoor worden de tonen die het bonken veroorzaken (ergens tussen de 100 en 250 Hz.) verzwakt, maar de echt diepe tonen die het bijzondere effect van warmte in het geluid veroorzaken verzwakken niet.
Hoe doe je dat?
Ik neem aan dat er geen low-pass instelling op zit.
Je geeft niet aan of het een actieve sub is (dus MET ingebouwde versterker ) of een passieve (deze gebruikt een eindtrap van bv. de hoofdversterker.)
Om dat uit te leggen hoe je de kantelfrequentie naar beneden brengt en stijler maakt, heb ik meer dan 2500 tekens nodig.
De kern van het verhaal is, breng de kantelfrequentie het liefst onder de 80 Hz en probeer de stijlheid op te voeren tot 18-24 dB/oct.
De tonen die het bonkende geluid geven zijn dan verdwenen, De superlage tonen komen daardoor BETER tot hun recht.
Een film-explosie of de take off van een heli oid.
voel je dan meer dan je ze hoort en dat komt het realisme zeer ten goede.
Zowel voor een actief als een passief systeem is het mogelijk de kantelfrequentie en de stijlheid aan te passen.
De sattelietluidsprekers zullen misschien iets aangepast moeten worden, maar vreemd genoeg vaker niet dan wel.
Voor verdere info kun je me het best een persoonlijk bericht sturen, waarmee je ook meer over je set kunt aangeven, wat voor goede beantwoording noodzakelijk is.
Zelf heb ik vele (ook professionele) instalaties ontworpen en gebouwd en heb daar ruim 35 jaar ervaring mee.
Je staat werkelijk verbaasd wat er met wat optimalisering te bereiken valt, de PLAATSING van de sub is overigens ook erg belangrijk.
Hartelijke groet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je lage toon regeling op je versterker zachter zetten(bass)
je kunt ook je sub op spikes zetten. bij de vakzaak wel te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de bass lager te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plaats de subwoofer op een stuk piepschuim, hoe dikker hoe beter.Als hij bij de muur staat ook piepschuim tussen de sub en de muur plaatsen.