Kan ik beter een versterker of receiver kopen?

Hoi. Ik heb een aantal vragen. Ik heb een Yamaha YST-SW015 subwoofer en ik heb ook 5 Yamaha speakers (zie afbeeldingen). Ik ben er inmiddels achter dat ik ook een receiver of (geïntegreerde) versterker moet hebben.

De volgende stap is om een receiver of versterker te kopen. Wat is beter? Waar moet ik op letten? Ik wil de set namelijk op mijn televisie en telefoon (3.5 mm/aux) aan kunnen sluiten om zo muziek te spelen.

Wat ik verder wil weten is hoe ik die speakers en subw. dan aansluit op de versterker/receiver. Ik hoorde van een specialist dat ik die speakers dus met elkaar moet verbinden (van speaker a naar speaker b, speaker b naar speaker c, etc.) en dat het dan een aaneenschakeling wordt. Kan ik de speakers ook per speaker verbinden met de versterker/receiver? De subwoofer heeft een L en R ingang. Ik neem aan dat die met een rode en zwarte tulpkabel naar de versterker moeten? Is er misschien een schema hiervan? (Ben bang voor kortsluiting)

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 7 minuten:
zie de foto: http://i57.tinypic.com/2le3ol.jpg

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wimkees Als je spreekt over versterker vs receiver, heb je het in de regel over een 2.0 audio versterker vs een Surround AV-receiver. De verwarring is logisch aangezien ook een tuner zonder boxen een receiver wordt genoemd. En eigenlijk zou men altijd AV-receiver moeten zeggen, echter je weet hoe het gaat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuner_(radio)
https://nl.wikipedia.org/wiki/AV-receiver http://www.kieskeurig.nl/home_cinema
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en dan kan een AV-receiver ook nog eens een (digitale) tuner huisvesten om de verwarring compleet te maken.

Antwoorden (1)

Wat hierbij de logische aankoop is, is een 5.1 receiver. De speakers zijn allemaal los aan te sluiten (nog nooit zulke onzin gehoord om een surround systeem aan elkaar aan te sluiten, kan niet en als het wel kan is je surround effect weg).

Een subwoofer vandaag de dag heeft maar 1 tulpaansluiting.

https://www.google.nl/search?q=receiver+5.1+back&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI1N3vm8XBxwIVQRsUCh3exA1g&biw=1745&bih=977#q=receiver+5.1+back&tbm=isch&tbs=isz:lt,islt:xga&imgrc=XuM5yXejlKGFKM%3A

Bij speakers zie je alle aansluitingen voor je speakers (allemaal apart).
Bij Pre-out zie je de enkele subwoofer aansluiting.

Ik neem aan dat dat gewoon werkt ook met de sub.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je gaat gewoon van de subwooferuitgang op de receiver naar de Lmono ingang op de subwoofer.

Toegevoegd na 31 minuten:
Mijn antwoord is gegeven op de 5.1 set die je al hebt. Maar ik lees nu dat je muziek wil luisteren en je TV aan wil sluiten. Dat zijn meer stereoversterkerverlangens.

Als het voornamelijk om 2.0 muziek gaat en 2.0 tv-uitzendingen dan kan je beter een versterker kopen.

Wil je er films mee kijken vanaf Blu-ray speler (of PC of mediaspeler) en wil gamen in surround met een PS4/Xbox1 dan is een AV-receiver de logische keuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Harstikke bedankt voor je reactie!!! Dat van die aaneenschakeling vertelde de telefoonmedewerker van Baxshop mij. Hoeveel watt heeft mijn versterker minimaal nodig? Gaat de subwoofer altijd in pre-out?
Mvg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoiets http://www.kieskeurig.nl/receiver?min=&max=&min_default=19&max_default=9999&f71443%5B%5D=115241&f61372%5B%5D=103490&sort=price&pcode=
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GEweldig!! TOP!!! Bedankt!!
paulus811
8 jaar geleden
Een gewone 5.1 versterker volstaat ook prima. De tuner in een receiver heeft tegenwoordig nauwelijks toegevoegde waarde omdat er apps te kust en te keur zijn waarme radio via internet ontvangen kan worden. Scheelt een hoop gedoe met coax kabels leggen (als deze er nog niet ligt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Met receiver bedoel ik dan ook niet een apparaat met tuner, maar gewoon een(surround) AV-receiver. Dus dat bedoel ik ook.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, een receiver is per definitie een apparaat met tuner (to receive radio). Hetzelfde apparaat zonder tuner is een amplifier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Dat was inderdaad ooit zo. Als je het nu over een receiver hebt spreek je in de regel over een Surround AV-receiver. Het tunergedeelte maakt idd bijna niemand meer wat uit. "Hetzelfde apparaat zonder tuner is een amplifier."
Een versterker heeft in de regel niet dat wat een AVR een AVR maakt, namelijk alle ingangen uitgangen en interne doorlusmogelijkheden voor audio en video. https://nl.wikipedia.org/wiki/AV-receiver#Gebruik
http://www.kieskeurig.nl/home_cinema
http://www.homecinemamagazine.nl/2013/08/wat-is-het-verschil-tussen-een-versterker-en-een-receiver/ In zuivere zin van het woord(receiver) heb je gelijk. Maar in de praktijk is de vrager op zoek naar een (AV)receiver. Althans als deze geïnteresseerd is in een apparaat dat audio en video regelt. Als je puur (stereo)geluid wil ben je in de markt voor een (2.0)versterker. Een versterker doet niks met video. Problematisch gebruik van het woord receiver, ik kan er ook niet anders van maken. Ondertussen is de functie van tuner in een AVR zo onbelangrijk dat eenzelfde apparaat zonder tuner ook een AVR genoemd zal worden gok ik. Laat ik het anders zeggen. Ik had 0 interesse in een tuner/radio. Toch heb ik alleen maar tussen AVR's gezocht voor ik mijn AVR kocht. En heb net even gekeken en er zit inderdaad een tuner op. Laat ik het nog anders zeggen. Waar zijn alle apparaten zonder tuner maar met de mogelijkheden die een AVR biedt? In het geval van niet van vinden heb je nog steeds gelijk, echter dan is het dus zo dat alles wat een AV-versterker Radio on AVRs[edit]
AV receivers though primarily used for amplification may or may not have an inbuilt AM/FM radio tuner among other features such as LAN connectivity for various Internet applications and some with multi-room audio solutions. Even though some AVRs may have an AM/FM tuner it is not a primary or mandatory function as an AVR still remains an amplifier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top!!! Bedankt!!! Hoeveel watt moet de receiver ongeveer zijn? 120 zoiets??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
100 watt max volgens je boxen. Maar of dat dan gelijk een harde limiet is weet ik niet. Volgens mij alleen als je de versterker voluit gooit. Dat is in ieder geval een hoop elektronica theorie, waar ik weinig van weet Misschien dat @paulus811 je daar meer over kan vertellen.
paulus811
8 jaar geleden
Uitstekende toelichting MrTomaat! Ik begrijp je punt. Vwb wattage van speakers en versterkers maakt het vermogen van de versterker niet veel uit. Wat belangrijk is, is dat het geluid niet vervormt en gaat 'clippen'. Je kunt een 1.000 wat versterker op 100 wat speakers zetten, geen probleem. Andersom kun je met een 20 watt versterker 100 watt speakers vernielen door ze te oversturen/laten clippen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ahaa.. ik snap het al. Nog 1 slotvraag. Moet de versterker ook precies 6 Ohm zijn (zelfde als de boxen)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Je krijgt dan een andere rekensom. Maar dergelijke waardes hoeven niet exact overeen te komen.