Hoe sluit ik een versterker of receiver aan op mijn audio set?

Hoi. Ik heb een aantal vragen. Ik heb een Yamaha YST-SW015 subwoofer en ik heb ook 5 Yamaha speakers (zie afbeeldingen). Ik ben er inmiddels achter dat ik ook een receiver of (geïntegreerde) versterker moet hebben.

De volgende stap is om een receiver of versterker te kopen. Wat is beter? Waar moet ik op letten? Ik wil de set namelijk op mijn televisie en telefoon (3.5 mm/aux) aan kunnen sluiten om zo muziek te spelen.

Wat ik verder wil weten is hoe ik die speakers en subw. dan aansluit op de versterker/receiver. Ik hoorde van een specialist dat ik die speakers dus met elkaar moet verbinden (van speaker a naar speaker b, speaker b naar speaker c, etc.) en dat het dan een aaneenschakeling wordt. Kan ik de speakers ook per speaker verbinden met de versterker/receiver? De subwoofer heeft een L en R ingang. Ik neem aan dat die met een rode en zwarte tulpkabel naar de versterker moeten? Is er misschien een schema hiervan? (ben bang voor kortsluiting)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (1)

Als je een 5 kanaals versterker koopt dan kun je alle boxen separaat aansluiten op de versterker. De versterker zal dan bij stereo input zorgen voor verdeling van geluid over de verschillende boxen, en bij 5.1 input (bv een DVD speler die middels HDMI wordt aangesloten) elk kanaal gescheiden houden en weergeven.
Een receiver is een versterker met ingebouwde radio. Dus als je geen aparte radio hebt kun je met een receiver toch naar de radio luisteren en heeft de receiver een antenne ingang.
Het verhaal dat je speakers moet doorlussen is alleen nodig als je geen 5.1 versterker koopt maar een gewone stereo versterker. Hierbij moet je oppassen dat de impedantie van de serie of parallel geschakelde speakers binnen de tolerantie van de versterker blijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
De telefoon aansluiten met 3,5 mm plug zal vaak niet lukken, maar er zijn bij elke doe-het-zelf zaak genoeg verloop stukjes te koop om een 3,5 mm stereo telefoonplug om te zetten naar twee tulppluggen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mocht je toch verschillende speakers op één uitgang van de versterker willen aansluiten lees dan het antwoord op de vraag in onderstaande URL
http://www.goeievraag.nl/entertainment-muziek/radio/vraag/555690/gebeurt-radio-ipv-geluidsboxen-aansluit

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat je aan kunt sluiten op je versterker is afhankelijk van de versterker:
voor DVD heb je en HDMI ingang nodig
voor TV heb je nog een HDMI ingang nodig
voor een computer heb je nog een HDMI of Tulp (rood, zwart, geel) ingang nodig, afhankelijk van je computer video adapter.
voor je telefoon heb je een tulp (zwart, rood) ingang nodig.
voor een CD-speler heb je een tulp (rood, zwart) ingang nodig.
voor een karaoke set heb je tulp (zwart, rood) nodig.
voor een WII heb je tulp (rood, zwart en geel) nodig.

Steeds meer moderne apparatuur gebruikt HDMI, dus wat extra HDMI ingangen voor toekomstige aankopen kan geen kwaad.

Bedenk dus van tevoren goed wat je allemaal nu en in de toekomst wilt aansluiten en kies dan een versterker die dat allemaal ondersteunt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Veel versterkers ondersteunen tegenwoordig ook bluetooth, hiermee kun je je telefoon draadloos aansluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@stamper Geef je geen plus omdat je totaal mist wat een (AV)receiver is versus een (2.0)versterker in deze context. Met een receiver bedoelt de vrager wat jij een versterker noemt. Waar jij steeds versterker zegt bedoel je echt een AV-receiver. http://www.goeievraag.nl/elektronica/audio/vraag/570783/versterker-receiver-kopen Hier leg ik het uit in de reacties(snap niet dat de vrager twee vragen stelt. Overigens is een 5.1 AV-receiver 6 kanaals 5+1. (Dat je over DVDspeler (+HDMI) spreekt is in mijn ogen helemaal verwonderlijk, tegenwoordig koop je gewoon een BR-speler voor 50 euro.)