voel je de spanning in een 100 volt geluidsinstallatie?

mijn vraag luidt dus of je de 100 volt voelt die er op een geluidskabel staat...?
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
2K

Antwoorden (3)

Bij gelijkspanning geld dat 100V dodelijk kan zijn.
Voor wisselspanning is dat 50V

Op een geluidskabel staat wisselspanning.

Dus als daar 100V op staat dan voel je dat niet alleen, je kunt ook nog eens het loodje leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw verhaal gaat niet helemaal op wat betreft dat 100V dodelijk is.
Bij voltage hoort namelijk ook ampèrage.... Leg je het loodje bij 100V/2A ja... bij 100V/2 microAmpère nee...
Fantoomvoeding is overigens 48V DC niks geen wisselspanning op een geluidskabel... Allemaal fabeltjes Ozewiezewoze!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bij mij op school is er ingeramt dat spanning dodelijk is, niet het amperage. Enigszins logisch omdat je lichaam een bepaalde weerstand heeft en het amperage door je lichaam daar 1-op-1 van afhankelijk is. Stort de spanning boven een bepaald amperage in, dan hebben we vanaf dat moment een lagere spanning en dus weer een andere situatie. De vragensteller heeft het zelf over 100V (waar jij die 48V vandaan haalt is in elk geval niet uit de vraag) Geluid is een golf, golven zijn wisselend en dus hebben we te maken met een wisselspanning.
Dat 'ie misschien superimposed is doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@j4ck en Ozewie: een 100V speakersysteem heeft weinig te maken met een 48V fantoomvoeding voor condensatormicrofoons. Uit eigen ervaring als geluidstechnicus kan ik melden dat je beide spanningen met natte vingers voelt, dodelijk zal het echter niet gauw zijn tenzij je een zwak hart hebt. Ik heb trouwens op school geleerd dat stroomsterkte vanaf ongeveer 10 à 100 mA dodelijk kán zijn en dat de huidweerstand bepaalt hoeveel stroom gaat lopen bij een bepaalde spanning. Met heel droge vingers kun je best 230V aanraken, maar 48V met natte handen kan behoorlijk pijnlijk zijn.
Thecis
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix (Volledige naam, want dan krijg je een melding ;-),
Het klopt dat het amperage dodelijk is en niet het voltage. Anders zou het niet mogelijk zijn om mensen onder hoogspanning te zetten.
https://www.google.com/search?q=hair+raising+electricity&espv=2&biw=1309&bih=741&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bwDCVJT7IeuwsASUyYCoDw&ved=0CAYQ_AUoAQ
Hier is het voltage behoorlijk hoog, maar er is een heel laag amperage. Niet dodelijk, maar wel leuk! tussen 0 tot 10mA: weinig aan de hand.
vanaf 20mA kan je al niet meer loslaten (op school had ik geleerd dat dat 80 mA was).
Vanaf 40 mA krijg je al shock, heb je moeite met ademen, etc
Vanaf 100 mA moet je een houten pyjama gaan uitzoeken (maar dat wordt meestal voor je gedaan).
http://homepages.udayton.edu/~hardierc/egr101/safety.htm Doordat mensen zweten, trillen, overgeven tijdens zo'n schok, wordt de weerstand verlaagt. Daardoor gaat het amperage omhoog. Let wel, dit is bij continu stroom. Als je een 230V optater krijgt en de aardlek springt er uit, heb je maar een hele korte schok (vaak maar milliseconden) en is er weinig aan de hand). Ik ben opgehouden met tellen hoeveel 230 schokken ik heb gehad. Ik heb ook 1 keer een schok gehad van een kapotte krachtstroomkabel (380V). Die was wel heel vervelend...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mijn school lessen zijn al weer enige jaren oud. Ik zie op het internet tegenwoordig allemaal verwijzingen staan naar dodelijke stromen i.p.v. spanning. Dat deel van mijn kennis is blijkbaar achterhaald. Voor het antwoord op de vraag maakt het niet uit: 100V ga je voelen, en duidelijk óók !
Een spanning van 100 volt is niet dodelijk met een hele lage stroom ampere dus. Specifieke Richtlijnen zijn mij daarvan niet bekent

Geluidskabel? Die bijvoorbeeld op een speaker aangesloten zit

De stroom die daar op staat is zodanig laag dat je hier niks van kan voelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat voel je, mits je een niet al te droge huid hebt en beide draden beet houd.