Kun je jack-pluggen solderen op stereoboxen?

Ik heb twee stereoboxen met de bekende dropvetersnoertjes. Is het mogelijk om aan elke box een jackplug te solderen en de boxen met een splitter aan te sluiten op 1 bron?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Dit is mogelijk, wel even onthouden dat je versterker een bepaalde minimale weerstand nodig heeft, als de versterker 4 ohm minimaal heeft, dan kan je 2 luidsprekers van 4 ohm niet allebij paralel op een versterker uitgang aansluiten omdat deze luidsprekers samen paralel 2 ohm zullen zijn. Dit is te weinig weerstand voor je versterker waardoor deze binnen snelle tijd kapot gaat. Wanneer je de luidsprekers serie in de een kring aansluit heb je meer weerstand en kan de versterker het prima aan, de 2 keer 4 ohm wordt in dit geval gewoon 8 ohm. Als je 2 luidsprekers van 8 ohm hebt dan maakt het vaak niet zoveel uit of je deze serie of paralel aansluit. Paralel wordt het samen dan 4 ohm en serie samen 16 ohm wat ook geen problemen opleverd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan allemaal. Maar jackpluggen zijn niet geschikt om er luidsprekers mee aan te sluiten. Daarvoor zijn de overgangsweerstanden te groot en te onzeker. Neem daarvoor liever kroonsteentjes.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het is niet mogelijk dat ik ze bijvoorbeeld aan mijn mengpaneel hang met 2x 6.3mm jack pluggen?
Reddie
9 jaar geleden
Zoals ik al zei, het kan, maar het is geen geschikte verbinding. Jack pluggen kunnen een grote en onvoorspelbare overgangsweerstand hebben. En omdat een luidspreker een flinke stroom trekt krijg je onvoorspelbare output op je speakers.