Hoe repareer ik mijn pc speakers?

Mijn rechter creative t20 speaker kraakt soms en de bas is niet zo netjes meer.
Ik zou graag willen weten welk onderdeel van die dingen nou meestal slijten en of ik dat kan vervangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kabels zijn in orde. Ik merk echt dat 1 conus op is en dus eigenlijk vervangen moet worden. Het kan ook zijn dat hij het minder doet dan de andere speaker omdat ik hem heb laten vallen.

Het beste antwoord

De luidspreker in het boxje heeft een spoel die in een ringvormige gleuf van de magneet beweegt. Deze spreekspoel is koperdraad gewikkeld op een kartonnen kokertje en is de elektromagnetische aandrijving die de conus van de speaker laat bewegen.
Als je te veel vermogen naar de spoel stuurt worden de bewegingen te heftig en kunnen de windingen van het spoeltje gedeeltelijk loslaten van het kokertje zodat het koperdraad "aanloopt" in de ringvormige gleuf zodat je de krakende bijgeluiden hoort.
Je hebt de luidspreker dan kapotgespeeld en moet de speaker vervangen.
Alleen voor professionele speakers bestaan reparatiesets om een nieuwe spreekspoel aan de conus te lijmen, maar dat is werk voor professionals. Een simpele computerspeaker is niet te repareren, je moet gewoon een nieuwe kopen en in het vervolg niet harder draaien dan wat de speaker onvervormd kan weergeven. Als je meer geluid wil moet je zwaardere boxen kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal is dan de magneet beschadigd en kan je er niks meer aan doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Magneten beschadigen niet zo makkelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve als hij gevallen is misschien. Maar ik zie van buitenaf dat de conus van de rechter speaker veel meer trilling heeft dan de linker.
meestal is de oorzaak dat er ijzerhoudend stof en vuil op de conus zit die door de magneet in de spieker wordt aangetrokken aangezien je een magneet nu eenmaal niet kan uitzetten is dit erg lastig te verwijderen. blazen met lucht uit een compressor kan soms wel een aardig effect hebben, maar niet in de buurt van je laptop doen het stof kan namelijk inmiddels ook magnetisch zijn .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik denk dat de conus vervangen moet worden, want ik zie veel meer trilling met muziek aan in de linker speaker dan in de rechter. Hij is ook een keer gevallen. En ik denk dat die het daarom slechter is gaan doen.