Is het verschil tussen een opname met sample/bit rate van 16 bit 44.1kHz en 32 bit 92kHz hoorbaar voor het menselijk oor?

Ga er van uit dat deze ook afgespeeld word op deze bit en sample rate.
Dus geen audio cd!

Toegevoegd na 9 uur:
Het gaat mij er niet om waarom deze sample rates gebruikt worden, want dat weet ik wel, maar puur of het hoorbaar is. Graag met bron of testresultaten erbij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het opnemen in hogere bitrates (oo 24bit) is vooral ook om na bewerking ervan nog steeds een fatsoenlijk geluid over te houden. Voor de meeste oren is 16b/44k voldoende net als de meeste apparatuur (die kan beter geluid niet hoorbaar beter afspelen). Volgens mij een van de redenen dat SACD(superaudio CD) nooit echt is aangeslagen. Weinig mensen die het verschil kunnen horen/waarderen en je hebt er een goede installatie voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook wel Hi Res Audio genoemd.
Op basis van samplerate en bitdepth hoor je geen verschil.
Maar in de comercieel geleverde (hi res) opnames soms wel.
Waarom?
Leesvoer: http://www.bt-studio.nl/nieuws/hi-res-audio/

Het beste antwoord

Nee de hoge samplerates zijn voor het mixen van sporen, als je 30 sporen gesampled op 16 bit met elkaar mengt dan tel je de ruis op en begint het hoorbaar te worden. Voor alleen afspelen is er geen verschil. De hoge samplerates zijn ook nodig voor dts en dolby digital, omdat dat signaal gedecodeerd wordt naar 6 sporen of meer.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik meen dat 14 bits nog wel redelijk te onderscheiden is van 16 bits bij dubbelblind tests.