Wat veroorzaakt de ruis bij een opname van mijn contrabas via een (ongebruikelijke manier) koptelefoon itt een piezo element?

met het programma audacity maak ik opnames van mijn contrabas op mijn pc. dit geeft een redelijk resultaat. nu heb ik geexpirimenteerd met een koptelefoon als opname element en, hoewel er veel meer ruis ontstaat is de weergave van het instument veel echter. Ik vraag me af waar dit mee te maken heeft en of dit euvel eventueel te verhelpen is. zo zou ik op een goedkope manier mijn bas kwalitatief goed kunnen versterken.
B.v.d.
Eric Blom

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

De ruis wordt veroorzaakt door de relatieve ongevoeligheid van de microfooningang van de computer en de matige kwaliteit van de voorversterker.
Je moet het ingangsniveau daarom ver opvoeren en versterkt daarmee de ruis van de voorversterker.
Normaal wordt op de ingang een elektreet microfoon aangesloten, die geeft meer spanning af dan een koptelefoon of echte dynamische microfoon.
Ook heeft een koptelefoon een lage impedantie (meestal 32 ohm) waardoor er ook een misaanpassing met de ingang is. Een echte dynamische microfoon heeft meestal 200 ohm impedantie.
Een oplossing kan zijn het tussenvoegen van een mengpaneeltje met microfooningangen, dan versterk je daarmee het signaal tot een hoger niveau voor de ingang van de computer.
Een andere oplossing is het aansluiten van een externe USB-geluidskaart met microfooningangen, daar heb ik zelf goede ervaringen mee.