Met welke apparatuur kun je buiten continu het geluidsniveau van stemmen en muziek registreren?

Scouting verhuurt de gebouwtjes in de zomer aan groepen kinderen (scholen, kampeergrpepen, etc). Een buurman klaagt dat dit voortdurende overlast geeft door harde stemmen, geschreeuw en muziek.

Dit geluid zal er af en toe zijn maar de man overdrijft waarschijnlijk schromelijk waar het gaat om geluidsniveau en de duur daarvan. Daarom wil scouting nu aan de kant van die buurman een continue buitengeluidsmeting doen tijdens de verhuurperiode (=zomermaanden).

Het mooist is het als er elders ook een signaal te ontvangen is door iemand van de scouting leiding op het moment dat een bepaald geluidsniveau wordt overschreden. Dan kan de leiding van de luidruchtige groep direct worden aangesproken.

Met welke apparatuur kan dit?

9 jaar geleden
in: Audio
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het alleen schreeuwende kinderen zijn is er geen wet tegen
Alle geluidsregels gaan over electronisch versterkt geluid
Dus heeft de buurman weinig recht van klagen
Poet
9 jaar geleden
Dat klopt ten dele maar niet helemaal. Ten eerste heeft iedereen uiteraard wel het recht om te klagen en dat gebeurt dus ook. Scouting is ook best bereid om de buurman tegemoet te komen als dit wettelijk niet verplicht is. Dan misschien wel op diens kosten en als het binnen redelijke grenzen blijft.
Ten tweede kan niet helemaal worden uitgesloten dat de groepen die de gebouwen huren versterkte muziek maken, ondanks het verbod daarop in de huurovereenkomsten.
Tenslotte geldt er -los van geluidwetgeving- de plicht om overlast voor bewoners te voorkomen. Geluid van kinderstemmen kan daarbij in sommige gevallen wel een rol spelen. Zie enkele rijdende rechter-uitspraken.

Het beste antwoord

Met een decibelmeter kun je continu het geluidsniveau meten. Deze apparaten zijn er met en zonder opslagcapaciteit. De apparaten met opslagcapaciteit zijn wat duurder dan die zonder.

Informeer eens bij een verhuurbedrijf voor bouwmaterialen in de buurt of ze die ook verhuren (veel bouwplaatsen gebruiken deze meters omdat ze binnen bepaalde normen moeten blijven voor de buurt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn decibel apps voor tablet en smartphone waarmee je geluid kunt meten.

Bijvoorbeeld deze: https://play.google.com/store/apps/details?id=cn.menue.decibelmeter&hl=nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zijn grappig voor een keertje maar niet geschikt voor langdurig gebruik. Daarnaast zijn die apparaten niet geijkt en dus niet geschikt om objectieve metingen te doen om het (on)gelijk van de buurman te bewijzen.
Om het geluidniveau continue te meten, kun je een inderdaad een decibelmeter/geluids(niveau)meter gebruiken.

Wij hebben een onderzoek gedaan naar geluidsoverlast bij verschillende campings. Om dit goed te kunnen onderzoeken hebben wij een decibelmeter gekocht bij www.decibelmeterstore.nl. De verschillende decibelmeters op deze site hebben wij grondig bekeken en besloten een decibelmeter met een live datalogger aan te schaffen. Dit zal ook een goede decibelmeter zijn in die situatie. https://decibelmeterstore.nl/pcat/decibelmeter-realtime-datalogger/