Wat betekend de 'MAG. CRY.' knop op mijn mengpaneel?

Het is een oude Alecto Pro-33, en ik heb gemerkt, dat de platenspeler zijn aarde aansluiting onder de aarde schroef van het mengpaneel moet, en als ik dan op die knop druk krijg ik goed geluid. Als die aarde niet verbonden zit met de platenspeler, maakt het maar heel zacht geluid en als ik op de knop druk komt er alleen een harde brom.

Weer iemand wat deze knop doet/betekend. ?
en waarom de platenspeler geaard moet worden aan het mengpaneel?

Mengpaneel zit trouwens met tulp aansluitingen aan platenspeler, en ook via tulp aansluitingen en een converter naar 3.5mm naar mijn (moderne) hifi versterker.

9 jaar geleden
in: Audio
2K

Antwoorden (2)

Ik denk dat er MAG. CRT. staat. Dat is een afkorting van magnetic cartridge. Dat is nuttig als je een platenspeler hebt met een elektromagnetisch element. Dat zijn de kwaliteitselementen, maar daar komt een heel laag spanninkje uit. Zo laag, dat je je platenspeler apart moet aarden, anders heb je last van brom. Een 50Hz brom uit het lichtnet.
escape
9 jaar geleden
peterjbruins
9 jaar geleden
Er staat wel echt MAG. CRY., maar misschien is het gewoon een soort vaag lettertype en is het toch CRT. :) Als deze knop is uitgeschakeld, komt het geluid heel zacht door de speakers zonder de lage tonen, en ingeschakeld is het geluid goed. Weet jij hoe dat kan? Het is trouwens ook een speciale pick-up aansluiting, als ik de platenspeler op de gewone aansluiting doe (voor tape-tuner) dan is er altijd een brom aanwezig.
Die knop is een omschakelaar tussen Magneto-Dynamische en Keramische pick-up elementen, die op dezelfde ingang wordt aangesloten. Het is dus wel een specifieke pick-up ingang maar met 2 functies.

Als de knop ingedrukt wordt, dan wordt de ingang aan een in het mengpaneel ingebouwde RIAA voorversterker gelegd die nodig is voor draaitafels met een Magneto-Dynamisch element.

Keramische elementen hebben geen voorversterking nodig en kunnen evengoed op een Aux of tape-monitor ingang aangesloten worden. Zo kun je dan ook twee draaitafels tegelijk gebruiken die ieder hun eigen karakter hebben, MD en Keramisch.

De 'aarding' is bij met name MD elementen nodig om zgn. aardlussen tussen het mengpaneel en de draaitafel te voorkomen. Dat zijn lekstromen die hun eigen weg gaan en vooral in electronische circuits hinderlijke storingen kunnen teweegbrengen zoals brom en signaalverlies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
peterjbruins
9 jaar geleden
Dus ik heb een magneto-dynamische platenspeler als ik het goed begrijp? Ik had hem ook wel eens op een aux-aansluiting gedaan, en toen kwam het geluid er volgensmij wel goed uit maar met een brom er achter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder magneto-dynamische elementen zijn nog al wat constructie verschillen. Zo heb je de MC elementen die met een beweegbaar spoeltje de stroompjes opwekken, maar ook omgekeerde systemen waarbij de magneet in beweging is t.o.v. een stationaire spoel (MM).
Als je een MD platenspeler rechtstreeks op een aux aansluiting aansluit dan krijg je weliswaar wel wat geluid maar veel te zwak om op laag volume af te spelen. Ook bij hoog volume heb je er niets aan.

Keramische elementen of ook wel Crystal Elementen genoemd werken volgens het Piezo principe waarbij trillingen aan een kristal hoog-ohmige stroompjes opwekken. Alleen deze hoog-ohmige stroompjes kunnen direct versterkt worden via de Aux van elke willekeurige versterker.
De MD en MM elementen moeten eerst via een RIAA correctieversterker voor-versterkt worden waarna het dan verkregen signaal geschikt is om ook via de Aux van willekeurige versterkers weergegeven kan worden. Als je een brom meekrijgt bij het weergeven van je platenspeler dan is er waarschijnlijk iets mis in de 'shielding', dat is de aardings mantel die rondom de aansluitings bedrading zit.
Maar ook simpelweg slechte verbindingen zelf kunnen dat veroorzaken.
Vaak is de oorzaak vervuiling aan de plugaansluitingen of gecorrodeerde pen aansluitingen aan het element zelf.
Slechte shielding zorgt ervoor dat elektrische invloeden van buitenaf zoals de 50 Hz frequentie van het lichtnet kan mee transponeren wat hoorbaar wordt als brom.