Welke kabeltjes heb ik nodig voor mijn "kapotte" speakers?

Ik heb twee prachtige speakers, maar de enige draadjes die eruit komen zijn een dunne rode en dunne zwarte, die geem uiteinde hebben (dus alleen de draadjes).
Ze komen uit een oude radio...

Hoe kan ik ze alsnog gebruiken voor mijn laptop, oftewel welk apparatuur o.i.d. heb ik daar voor nodig?
En heb ik daar een geluidskaart voor nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heeft totaal geen betrekking op de vraag die is gesteld.

Het beste antwoord

Nee, die kun je niet aansluiten op je laptop. Die levert veel te weinig vermogen. Je zult er een versterker tussen moeten zetten.
Overigens, elke laptop heeft een geluidskaart, ingebouwde speakers en een koptelefoon uitgang. Op die uitgang kun je een versterker aansluiten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunnen die draadjes dus gewoon in de versterker? Of heb ik daar ook nog iets speciaals voor nodig? (Het zijn 2 speakers, dus 4 draadjes).
En ik vroeg naar een geluidskaart omdat als ik op VDJ mix, dan kan ik niet geluid uit de laptop speakers laten komen terwijl ik ook naaf geluid uit mijn koptelefoon luister... daarvoor heb je toch wel een geluidskaart nodig?
Reddie
9 jaar geleden
@wistjeal , je hebt een stereo versterker nodig. Die heeft eigenlijk twee versterkers in zich, en dus met 2 keer twee uitgangsdraadjes. Maar maak je geen zorg, alle versterkers zijn tegenwoordig stereo. Je laptop heeft wel degelijk een geluidskaart in zich. Die kan geluid uit zijn speakers produceren, maar als je de koptelefoonplug er in steekt worden de speakers automatisch uitgeschakeld. Dus dat klopt wel dat je de speakers niet hoort als je met de koptelefoon luistert. De stereo versterker sluit je aan op de laptop via de koptelefoonplug. Daar zitten drie draadjes in. Een gemeenschappelijke aarde, en voor elk van de twee kanalen een draadje.
Je hebt aan je luidsprekers wel vier draadjes zitten, maar de twee zwarte draadjes zitten binnen de versterker ook aan elkaar. Dus effektief ook maar drie draadjes.

Andere antwoorden (1)

Je kunt de speakers niet aansluiten zonder versterker. Zo lang de versterker/radio de aansluiting bied om de boxen middels het zwarte/rode draadje aan te sluiten is het mogelijk.

In Windows/VDJ kun je ook aangeven over welk audio output apparaat het geluid moet worden afgespeeld. Zo kun je voor verschillende programma's tegelijk aangeven waar het geluid vandaan komt. Zo kun je tegelijkertijd VDJ geluid over de koptelefoon laten lopen en bijv. geluid van Windows Media Player over de boxen. Dit zijn software aanpassingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mijn Windows 8 heb ik dat al geprobeerd maar, dat lukt niet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo kun je tegelijkertijd VDJ geluid over de koptelefoon laten lopen en bijv. geluid van Windows Media Player over de boxen. Dit zijn software aanpassingen. Nee, dat kan helemaal niet. Een laptop heeft maar een OUT, en daar zitten zowel de geluidsuitgang voor de koptelefoon op als de speakers, echter zijn deze via een schakeling nooit beide actief. Je kan alleen met een externe geluidskaart met meerdere OUTs zoiets voor elkaar krijgen.