kan ik een speakersset van 240 watt rms aansluiten op een versterker van 200 watt rms?

Hoi! Ik heb thuis een versterker voor 4ohm liggen met twee kanalen met beide een ingangsvermogen van 100 Watt RMS, nu wil ik hier natuurlijk speakers bij hebben! Ik heb speakers gevonden van beide 500 watt - 120 watt rms, als ik deze aansluit op de versterker en de volume op het hardst zet... Is deze set dan mogelijk? :-)

Toegevoegd na 22 uur:
De speakers zijn ook 4ohm!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de speakers ook 4ohm? Indien 8ohm zal de vermogen van de versterker lager uitvallen. Wel kunnen de speakers kwa impedantie (ohm) dan nog wel aangesloten worden.
Let wel als je je versterker dan op vol vermogen zet is de kans groot dat het signaal gaat klippen (vervormen) en juist dit vernield je speakers. Vandaar dat men meestal een versterker 1,5 tot 2x groter neemt dan de speakers (en niet vol opendraait :)).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je hard wil gaan kijk ook even naar de sensitivity. (SPL)
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/audio/bedoeld-db-spl-speaker.444615

Antwoorden (1)

Ja dat gaat maar je moet je realiseren of dat de speakers zelf 4 ohm zijn .want dan krijg je de vermogen van 100 watt . Zijn ze 8 ohm dat kan het zijn dat ze maar 70 watt aan power hebben. Ook als ze 8 ohm zijn of 4 dan kunnen ze er prima op . Je krijgt dan wel niet de power van de speakers als dat ze aan kunnen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De speakers zijn zelf ook 4ohm.. Maar om de juiste speakers te kopen voor het volume op maximaal van de versterker, kan ik dan beter speakers halen van 4ohm - 120 watt rms, 200 watt rms, 240 watt rms of 300 watt rms per paar? Alvast bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4ohm - 67W
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je sluit een 4ohm - 500W speaker er op aan, draait versterker helemaal open en blaast de speaker op. :)
Je versterker helemaal open willen draaien is het probleem. Tenzij dit een HighEnd goed ingeregeld (dat wil zeggen bij stand 10 geen geclipped uitgang) versterkers hebt kun je die vermogen ook gebruiken. Maar de meeste versterkers klinken slecht (en vernielen ELK speaker) als ze te ver worden open gedraaid.