Kan ik het best audio voor virtueel surround geluid vanaf mijn laptop via een HDMI-kabel of via een 3.5mm Jack naar mijn receiver overbrengen?

Ik heb een beamer gekocht en binnenkort koop ik een 2.1 stereoset met bijbehorende receiver.
De stereo heeft de optie om virtueel surround sound te produceren door geintegreede Dolby Pro Logic II technologie.
Mijn laptop sluit ik aan op mijn beamer om films te bekijken en ik wil mijn laptop daarbij ook aansluiten op mijn receiver om virtueel surround sound te krijgen.

Nu is mijn vraag of het verschil maakt voor de virtueel surround sound of ik het geluid van mij laptop overdraag d.m.v een HDMI kabel of een 3.5 mm jack naar mijn receiver?

Is de receiver in staat het geluid goed te verdelen over de speakers wanneer hij het geluid analoog via een 3.5 mm jack kabel aangeleverd krijgt?
Is er geluidsverschil in het virtueel surround geluid overgedragen d.m.v een 3.5 mm jack of een HDMI-kabel?

Wie oh wie kan mij helpen,

GoeieThijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Virtueel surround gaat niet over HDMI of over een jack kabel. Het wordt in de receiver zelf aangemaakt. Dus 2.0 gaat over de jack/HDMI-kabel en komt zo de receiver in, daar wordt het bewerkt tot een soort surround en de dan over je boxen gestuurd. Er zal wel verschil zitten tussen de geluidskwaliteit van een jackkabel met analoog digitaal en digitaal analoog conversie en een HDMI-kabel die het signaal constant digitaal houdt totdat het de receiver uitgaat. Of je dat kan horen? Probeer het gewoon allebei uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Helder en duidelijk antwoord! Ik ga het uitproberen

Antwoorden (2)

HDMI is het beste geluid (en beeld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via 3,5 mm wordt alleen analoog links en rechts doorgegeven, via HDMI wordt audio digitaal doorgestuurd. Als jouw receiver van gewoon stereogeluid virtueel surround maakt dan is dat surrogaat dat zowel door 3,5 mm als via HDMI het geval. Als de film die je op je laptop afspeelt voorzien is van echt surround geluid dan kun je dat alleen via HDMI doorgeven, maar dan gebruik je natuurlijk niet de virtuele-(nep)surround...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 voor het duidelijk maken dat virtueel surround geen echt surround is en via stereo jackplug kan lopen.